Herdenking Watersnoodramp 1953 en symposium ‘Watersnood: van 1953 tot Limburg’

Ook dit jaar zal de herdenking op een andere wijze plaatsvinden dan gebruikelijk. Door de geldende coronamaatregelen is het niet mogelijk om elkaar te treffen in het Watersnoodmuseum. In plaats daarvan willen we met u de slachtoffers van de ramp van 1953 herdenken vanuit huis. Het Watersnoodmuseum verzorgt daarom op dinsdag 1 februari 2022 een livestream zodat iedereen de jaarlijkse herdenking van de watersnoodramp thuis kan volgen. Deze livestream is te zien op onze website via deze link: https://watersnoodmuseum.nl/herdenking-2022/

We hopen samen met u stil te staan bij de gevolgen en de slachtoffers van de watersnoodramp van 1953.

Programma herdenking

Aanvang: 10.00 uur

Vanaf 10.00 uur is allereerst de door Omroep Zeeland geregistreerde kranslegging bij het monument van Gust Romijn te zien. Burgemeester Jack van der Hoek en kinderburgemeester Silke van Heukelom houden een toespraak. De kinderburgemeester legt tevens symbolisch 1 van de (vele) witte rozen als gebaar voor alle mensen die zelf niet bij de herdenking aanwezig mogen zijn. Er wordt een taptoe geblazen door een trompettist, gevolgd door 1 minuut stilte en tot slot een couplet van het Wilhelmus.

Ter nagedachtenis aan alle slachtoffers van de Watersnoodramp zullen kransen gelegd worden, namens:

• Deltacommissaris Peter Glas en Rijkswaterstaat
  • Provincie Zeeland
  • Gemeente Valkenburg aan de Geul
  • Gemeente Schouwen-Duiveland
  • De Molukse gemeenschap
  • Het Watersnoodmuseum

Bloem leggen

We willen ook dit jaar de slachtoffers van de watersnood van 1 februari 1953 herdenken middels het (laten) leggen van een bloem. Vorig jaar vormden de witte rozen een indrukwekkende bloemenzee. Alle rozen zullen we tijdens de herdenking neerleggen bij het watersnoodmonument. Op deze manier kunt u, ondanks dat u er persoonlijk niet bij kunt zijn, toch stilstaan bij de herdenking.

Symposium ‘Watersnood: van 1953 tot Limburg’

Aanvang: 11.00 uur

Na afloop van de herdenking vindt er een symposium plaats, welke u tevens kunt bijwonen via een livestream. De titel van het symposium is ‘Watersnood: van 1953 tot Limburg’. Een van de gasten is Gerard Slokkers uit Halsteren, die als achtjarige de ramp meemaakte. Burgemeester Jack van der Hoek en kinderburgemeester Silke van Heukelom leveren ook een bijdrage.

Verder is onder andere burgemeester Daan Prevoo in deze uitzending te gast, samen met bewoners uit Limburg die hun huis zijn kwijtgeraakt door de watersnood van vorige zomer. Samen met overlevenden van de Watersnoodramp uit 1953 blikken zij terug op het moment dat ze overvallen werden door het water.

Aansluitend zal een medewerker van Reddingsbrigade Nederland terugblikken op de evacuatie in Limburg. Klimatoloog Aimee Slangen vertelt over het onthutsende klimaatrapport dat vorig jaar verscheen. Zij schreef mee aan dit rapport en concludeerde dat de zeespiegelstijging sneller gaat dan ooit. Gedurende het programma worden nieuwe video’s van het Oral History project getoond. Maikel Coomans presenteert het symposium.

Ook het symposium is te zien via een livestream, die uitgezonden wordt op de website en social mediakanalen van het Watersnoodmuseum. Deze is vanaf 11.00 uur te volgen op https://watersnoodmuseum.nl/herdenking-2022/

februari 1 @ 09:00
09:00 — 11:00 (2h)