Kronkels Carmiggelt over Ramp in Watersnoodmuseum

Op vrijdag 24 juni kruipt acteur en toneelmaker Helmert Woudenberg tweemaal in de rol van de beroemde schrijver Simon Carmiggelt. In zijn voorstelling – die gehouden wordt in het Watersnoodmuseum – draagt hij de kronkels voor die Carmiggelt schreef over de Watersnoodramp.

Vanaf 1947 tot 1975 schreef Simon Carmiggelt elke dag een ‘kronkel’. Dat was niet wat we nu een column zouden noemen, maar meer een kort verhaal, een levensschets. De kronkels van Carmiggelt waren liefdevolle waarnemingen van ontmoetingen met de meest uiteenlopende mensen.

Ontmoetingen
Carmiggelt schreef tien van deze kronkels over de Watersnoodramp. In deze verhalen vertelt Carmiggelt over ontmoetingen met Zeeuwse geëvacueerden, over de hulp van het Rampenfonds en de thuiskomst van bewoners in het rampgebied.

Helmert Woudenberg draagt deze verhalen – soms verdrietig, soms ontroerend – voor op een sprekende wijze. Voor ouderen is deze voorstelling een weerzien met vroeger, voor het jongere publiek is het een kennismaking met een tijd dat er nog lustig door iedereen werd gerookt en een glas bier slechts een gulden kostte.

Daktribunes
Woudenberg draagt deze kronkels voor in het buitengebied van het Watersnoodmuseum. Het publiek kan van de voordracht genieten, zittend op de daktribunes van het museum. In het geval van slecht weer vindt de voorstelling binnen het museum plaats.

De voorstelling wordt zowel in de middag als in de avond opgevoerd. De eerste voorstelling start om 15.00 uur. De avondvoorstelling volgt om 19.00 uur. Tot die tijd is museumbrasserie Het Vijfde Caisson open voor een hapje en een drankje. Het optreden van Woudenberg duurt ongeveer een uur.

Tickets voor de voorstelling kosten 20 euro. Reserveer tijdig een ticket voor de voorstelling via info@watersnoodmuseum.nl of 0111-644382.

juni 24 @ 13:00
13:00 — 14:00 (1h)