Lezing: Sjaak Jasperse over ‘Watersnood op penningen’

Zondag 14 oktober is er in de ontvangstruimte van caisson 1 een lezing van 15.00 tot 16.30 uur. Titel: ‘Watersnoodramp op Penningen’ door handwerksman Sjaak Jasperse uit Terneuzen.

Sjaak Jasperse uit Terneuzen, geboren in september 1953 in Sint-Maartensdijk, heeft op eigentijdse wijze de ramp verbeeld in 38 penningobjecten; de eerste is ontstaan door een toevallige ontmoeting met een ooggetuige in het Watersnoodmuseum. De grootmoeder vertelde aan haar kleindochter: ‘Alles in ons hoofd draaide. Ik bekeek de wereld door een gaas en in ieder vakje zag ik water en ellende. We zaten opgesloten in een stalen kooi. Gelukkig zijn we gered.’ Zo ontstond de penning ‘ de stalen kooi’.

Alle tentoongestelde penningen (nog te zien in het Watersnoodmuseum tot en met 28 oktober 2018 in caisson 3, op de foto: detail ) zijn creatieve verbeeldingen van de verhalen die hij door de jaren heen hoorde over de watersnood van 1953; van zijn vader, van zijn moeder; toerend door het Thoolse landschap.

oktober 28 @ 14:00
14:00 — 16:00 (2h)