Museum partner Open Dag Provincie Zeeland

In aanloop naar de Provinciale Statenverkiezingen zet de Provincie op zaterdag 23 februari 2019 van 11.00 tot 16.00 uur haar deuren open. Dit op en nabij het Abdijplein in Middelburg. Het Watersnoodmuseum heeft als partner van de provincie ook een aantal extra’s deze dag, met onder meer een korting op de entreeprijs. Het museum is geopend tussen 10.00 en 17.00 uur.

In Zeeland doet de provincie veel aan het voorkomen van een ramp zoals in 1953. Deze dramatische gebeurtenis staat voor altijd in het Zeeuwse geheugen gegrift en mag nooit vergeten worden. Het Watersnoodmuseum laat in een bijzondere omgeving de geschiedenis, het heden en de toekomst zien van de strijd tegen, maar vooral ook met het water. Tijdens de Open Dag kunt u het Watersnoodmuseum in Ouwerkerk voordelig bezoeken. Bekijk onder meer de nieuwe tentoonstelling ‘Veranderende Wereld’ over de gevolgen van klimaatverandering wereldwijd.

Volwassenen betalen die dag € 8,- entree per persoon. Kinderen betalen deze dag € 4,-, van 5 tot 12 jaar.

Per gezelschap krijgt men tevens een boekje cadeau getiteld: ‘1953 – Het Getij en de Noordwesterstorm’. Op 31 januari en 1 februari 1953 zorgde een noordwesterstorm voor dijkdoorbraken in met name Zuidwest-Nederland. De zwakke, te lage dijken konden de stormkracht niet weerstaan, temeer daar het op 1 februari springtij was. Vooral die extra hoge waterstand zou in combinatie met de storm funest zijn geweest. Maar speelde dat springtij wel zo’n grote rol? Deze publicatie gaat in op die laatste twee factoren: de noordwesterstorm en het getij in het algemeen. De auteur Jasper J. Goedbloed toont namelijk aan dat het springtij geen grote rol speelde. Het waren de zeer langdurige storm, de opwaaiing en de opstuwing van het Noordzeewater die een stormvloed met ongekende waterhoogtes en waterkracht veroorzaakten. Dit doet hij met behulp van onder meer cijfermateriaal, kaarten, (historische) foto’s, stilstaande beelden van animaties en resultaten van statistische berekeningen van Rijkswaterstaat.

Ook kunnen bezoekers deze dag aansluiten bij familierondleidingen door het museum. Deze starten 11.00 en 13.00 uur. Een gids vertelt over de achtergrond van de watersnood van 1953 en het ontstaan van het Watersnoodmuseum. Kinderen kunnen hierbij ook een speurtocht maken: er is er één met foto’s en één met meerkeuzevragen. Aanmelden voor die activiteit is aan te raden. In de ontvangstruimte kunnen er (als deze ruimte vrij is) ook nog films, met als thema de watersnood, bekeken worden.

Tot slot: Wie deze zaterdag een consumptie (koffie, thee, chocolademelk, frisdrank) koopt in de koffiehoek krijgt daar gratis een Zeeuwse Bolus bij.

Meer informatie over de Open Dag bij Provincie Zeeland:  https://www.zeelandstemt.nl/actueel/open-dag/

februari 23 @ 09:00
09:00 — 16:00 (7h)