Mei 2019 – Exit diesel en opkomst waterstof

Mei brengt opmerkelijk klimaatnieuws: Amsterdam doet diesel- en benzineauto’s in de ban. Vanaf 2030 zijn alleen emissievrije voertuigen nog welkom in de hoofdstad. Voorstanders zijn – met schonere lucht in de stad in het vooruitzicht – blij. Tegenstanders noemen de plannen onbetaalbaar en spreken van doorgeschoten klimaatbeleid.

Ondertussen kelderen de verkopen van met name dieselauto’s. Autohandelaren raken hun tweedehands diesels aan de straatstenen niet meer kwijt terwijl het aantal elektrische auto’s op de weg gestaag stijgt. Hoogste tijd voor ‘dieselkoning’ Bosch het roer om te gooien. De technologiegigant uit Stuttgart – die onder meer de common railtechniek voor diesels heeft uitgedokterd – investeert in de ontwikkeling van waterstof.

Massamarkt
Met de brandstofcel die in een auto van waterstof elektriciteit maakt willen de Duitsers de markt op. ‘We hebben de kennis en ervaring om een dergelijk product naar de markt te brengen’, zegt Stefan Hartung van de Raad van Bestuur van Bosch. ‘De brandstofcel bevindt zich in de beginfase, er is nog geen massamarkt voor. Die maken wij in 2022.’ Hartung denkt over een paar jaar het zwaardere wegtransport – vrachtwagens en bestelbusjes – te kunnen voorzien van waterstof. Vervolgens komt de techniek beschikbaar voor personenauto’s.

Ook de KLM komt met nieuwe initiatieven. De luchtvaartmaatschappij gaat in Delfzijl een eigen raffinaderij opzetten om het tekort aan duurzame kerosine in de wereld op te vangen. De luchtvaart staat met de kabinetsplannen voor vliegtaks, kerosinebelasting en CO2-heffing onder grote druk.

KLM wil werken aan meer duurzame luchtvaart waarin tenminste 14 procent van de kerosine in Nederland uit duurzame bron komt. De maatschappij heeft eerder toegezegd haar CO2-uitstoot in 2050 ten opzichte van 2011 met 50 procent terug te brengen en zit nu op 17.3.

Warmte uit water centrum Zierikzee
Warmte uit water voor het centrum van Zierikzee?

Warmte uit water
Op Schouwen-Duiveland wil men gaan werken aan warmtewinning uit water.Het meest kansrijk voor toepassing van deze techniek – die op termijn de cv-ketel kan vervangen – zijn het stadscentrum van Zierikzee en de wijken Malta en Noorderpolder. Daar kunnen stadsgracht, havenkanaal, Ronde Weel en de ijsbaan worden gebruikt om energie aan te onttrekken. Ook op negen andere plekken op het Zeeuwse eiland kan uit oppervlaktewater gewonnen energie worden gebruikt om huizen en bedrijven te verwarmen én te koelen. Voorwaarde is dat er een plas in de buurt is die groot genoeg is, en er minimaal zestig huizen of bedrijven aangesloten worden.

De landbouw worstelt met duurzamer telen. Landbouwers willen wel, maar kunnen niet. Het ene na het andere gewasbeschermingsmiddel wordt verboden terwijl Brussel alternatieven als innovatieve genbewerking praktisch onmogelijk gemaakt. In een brandbrief aan landbouwminister Carola Schouten vraagt de geplaagde akkerbouw om hulp.

Bronnen: PZC, nos.nl