Het verhaal van koos en mina

Heb jij de route van het Jeugdwatersnoodmuseum al gevolgd? Klik dan hier voor meer ontdekkingen!

Stap terug in de tijd naar 1953 en ontdek de waargebeurde verhalen van Koos en Mina

Koos was 5 jaar tijdens de ramp van 1953. Mina was 12 jaar. Beiden hebben zij een verschrikkelijke rampnacht meegemaakt die hun hele leven overhoop haalde.

Laat je door Koos en Mina meenemen door het Watersnoodmuseum en ontdek hun waargebeurde verhalen.

Tijdens jouw bezoek door het museum krijg je een schriftje naar keuze mee vol met verschillende soorten opdrachten. Heb jij de hele jeugdroute gevolgd? Dan krijg je een leuke beloning.

De route is te volgen in het Nederlands, Engels, Duits en Frans.

Het-Jeugdwatersnoodmuseum-Koos-en-mina

Stap binnen bij Janny

Tijdens de jeugdroute kom je langs de geschenkwoning waarin Janny als kind heeft gewoond. Tijdens de ramp was zij 11 jaar en haar hele huis werd verwoest door het water. Ze kreeg, samen met haar ouders en zus, een houten woning uit Denemarken om hun leven weer op te pakken.

De woning in het Watersnoodmuseum is ingericht zoals deze er in de jaren na de ramp ongeveer heeft uitgezien. In alle kamers van het huis kun je op onderzoek uit. Kijk in de kastjes, gluur in de pannen, snuif de geur op en luister naar de radio… In het huis valt van alles te ontdekken.

Het water blijft komen!

Je leert in het Jeugdwatersnoodmuseum niet alleen het verhaal van de watersnoodramp van 1953 kennen. Dag en nacht wordt er in Nederland en heel de wereld hard gewerkt zodat wij droge voeten hebben! Want dat is niet vanzelfsprekend…

Maak je eigen polders en dijken, kijk een indrukwekkende film op een scherm van 18 meter (!) lang en speel verschillende games om hier achter te komen. De strijd tegen het water is namelijk nog lang niet gestreden.

Plan hier je bezoek
Watersnoodmuseum kinderen en familie