Juli 2020 – Klimaatneutraliteit vergt waterstof

Als Europa klimaatneutraal wil worden, kan dat volgens de Europese Commissie niet zonder waterstof. Commissaris Frans Timmermans en Europarlementariër Mohammed Chahim zien grote mogelijkheden voor Nederland. Chahim: ‘Het is eigenlijk gewoon gas uit water. Een heel mooi product. En het is schoon. Als je waterstof verbrandt, krijg je water. Zuiverder kan niet. We zitten nu al aan de gas-rotonde van Europa, laten we dat ook voor waterstof worden.’

Timmermans sluit zich daar volmondig bij aan. ‘Ons land loopt al jaren voorop als het gaat om waterstof. In Rotterdam loopt bijvoorbeeld een project rond de opvang van koolstofdioxide. Voordat we echt helemaal koolstofvrije waterstof kunnen produceren zullen we daarvoor een tijd nog fossiele brandstoffen nodig hebben. Dat kan met heel weinig uitstoot als je die koolstof eruit kunt halen.’ Timmermans voegt daaraan toe dat Nederland qua gasleidingen een ongelooflijk goede infrastructuur heeft die relatief goedkoop is om te bouwen voor het transport van waterstof.

Samenwerking
De Europese Commissie zet vol in op samenwerking met het bedrijfsleven. ‘We hebben we industrie hartstikke nodig’, zegt Timmermans. ‘Maar onze zorg is wel of we genoeg investeerders krijgen. Er is geld nodig voor de elektrolyseerders en de infrastructuur is nog niet overal even verfijnd. En er moet natuurlijk ook een markt zijn. De vraag is of die snel genoeg ontwikkeld kan worden met een prijs die aantrekkelijk genoeg is.’

Timmermans realiseert zich dat hij niet alleen de overheid en het bedrijfsleven moet overtuigen, maar ook de consument. En die gaat absoluut om, verwacht de Eurocommissaris. En hij weet ook wanneer. ‘Op het moment dat de consument merkt dat door de vervanging van fossiele brandstoffen door waterstof de luchtkwaliteit enorm omhooggaat. En als hij ziet dat dit een goedkope brandstof is die niet vervuilt.’

Elektriciteit en vooral waterstof zijn voor de chemische industrie in Zeeland sleutelwoorden. Aan de oevers van de Westerschelde komt de stroom van windparken op zee aan land en met al die stroom van de buitengaatse windparken kan groene waterstof gemaakt worden. Duurzaam geproduceerde waterstof is voor het klimaatbestendig maken van de industrie in Zeeland onmisbaar.

In het kader van het compensatiepakket vanwege het niet doorgaan van de komst van een marinekazerne naar Vlissingen komt er geld voor onderzoek naar de mogelijkheden voor duurzame productie van waterstof. Uiterlijk 2025 gaat er een proefinstallatie draaien. Einddoel: de bouw van grote fabrieken voor de productie van waterstof.

Aan boord van het schip Hydrogen Challenger gebeurt waterstofproductie d.m.v. elektrolyse m.b.v. windenergie, foto: Hannes Grobe - CC BY-SA 2.5

Drijvende Tesla
Ondertussen gaan de technologische ontwikkelingen richting duurzaamheid in stevig tempo door. Van elektrische fietsen en auto’s kijken we al niet meer op. Een door batterijen aangedreven containerschip – een soort drijvende Tesla – is wel bijzonder. Vervoerder Combined Cargo Terminals (CCT) neemt binnenkort het elektrisch aangedreven schip Alphenaar in gebruik.

Damen Shipyards in Vlissingen-Oost werkt op haar manier aan het schip van de toekomst. Dat is niet van staal, maar van kunststof. Een revolutie. Senior engineer van Damen Marcel Elenbaas: ‘Daardoor kunnen we schepen zeker 40 procent lichter maken dan ze nu zijn. Lichtere schepen verbruiken minder stookolie en stoten minder vervuilende stoffen uit.’

Prestatieloon
In de automobielindustrie worden de bakens steeds verder verzet. BMW wil de CO2-uitstoot van zijn auto’s in tien jaar tijd met een derde verlagen. Als dat niet lukt, gaan de managers en bedrijfsleiders van de Duitse autofabrikant dat in hun salaris merken, zo heeft het bedrijf bekend gemaakt. Directeur Oliver Zipse van BMW: ‘We gaan jaar op jaar onze vooruitgang meten en rapporteren. En dat zal invloed hebben op de vergoedingen voor de bedrijfsleiding en de topmanagers.’

BMW zet vol in op elektrisch rijden. Vanaf 2023 moeten er zeker twaalf verschillende BMW-modellen volledig elektrisch rijden. Voor 2030 wil BMW zeven miljoen elektrische auto’s op de weg hebben. Directeur Zipse zegt dat milieubescherming een van de bouwstenen van de bedrijfsstrategie wordt: ‘De strijd tegen klimaatverandering en onze omgang met grondstoffen zijn bepalend voor de toekomst van onze samenleving. En dus ook van de BMW-groep.’

Bronnen: PZC, nos.nl, trouw.nl, nrc.nl