Volkerakdam

Volkerakdam (1957-1969)
De Volkerakdam is het vijfde project van de Deltawerken. Het is een secundaire dam, bedoeld om primaire dammen als Oosterscheldekering, Brouwersdam en Haringvlietdam mogelijk te maken. De Volkerakdam ziet er van bovenaf uit als een driepoot: een dichte dam van Goeree-Overflakkee naar het Hellegatsplein, een dam met sluis van het Hellegatsplein naar Noord-Brabant en een brug van het Hellegatsplein naar de Hoekse Waard. De dam scheidt drie wateren van elkaar: het Hollandsch Diep, het Haringvliet en het Volkerak.
Het omvangrijke project gaat in 1957 van start. Allereerst wordt een 4.5 kilometer lange dam aangelegd van Goeree-Overflakkee naar het Hellegatsplein. De werkwijze is simpel: net zo lang zand opspuiten tot het sluitgat helemaal dicht is. Vier kilometer van de dam wordt bekleed met asfalt, de resterende 500 meter is van zand en wordt later bij het Hellegatsplein gevoegd.

Caissons
De tweede poot van de Volkerakdam – van het Hellegatsplein naar Noord-Brabant – is een uit 14 caissons opgebouwde dichte dam in combinatie met een sluis. Door de sluis blijft scheepvaart tussen Rotterdam en Antwerpen mogelijk, ook tijdens het plaatsen van de caissons voor de dichte dam.
Het plaatsen van de caissons is precisiewerk. De caissons worden naar de juiste plek gevaren en op het moment dat de stroomsnelheid het laagst is afgezonken. De caissons moeten ook in elkaar ‘klikken’ en dat gebeurt door de ene caisson schuin in de andere te varen en vervolgens net voor de kentering van het getij recht te draaien en af te zinken – een precisiewerkje.
Om te voorkomen dat de bodem onder caissons wegspoelt, wordt net als bij de Veerse Gatdam een drempel gemaakt waar de caissons op komen te rusten. Bij het plaatsen van de caissons wordt een vloot van 7 sleepboten – goed voor totaal 7100 pk – ingezet. Als de dam eenmaal gesloten is, gaan drie enorme zandzuigers aan het werk om de caissondam met zand te bedekken.

Volkerakdam
Volkerakdam

Brug
Derde poot van het Volkerakdam-project is de bouw van een brug van het Hellegatsplein naar de Hoekse Waard: de Haringvlietbrug. De ingebruikname van de brug in 1964 betekent dat men met de auto van Zeeland naar Zuid-Holland en het westen van Noord-Brabant kan. Vóór 1964 kunnen mensen die rond het Volkerak wonen elkaar alleen via het water bereiken.
De aanleg van de Volkerakdam en de bouw van de Haringvlietbrug brengt de reistijden van Zeeland naar Zuid-Holland spectaculair terug. Inwoners van Schouwen-Duiveland kunnen nu via de Grevelingendam, Volkerakdam en Haringvlietbrug naar Rotterdam en zijn niet meer afhankelijk van veerdiensten.