September 2019 – Zeespiegel stijgt steeds sneller

Door de uitstoot van broeikasgassen veranderen de oceanen, gletsjers en ijskappen in een steeds sneller tempo. Als de uitstoot niet snel naar beneden wordt gebracht stijgt de zeespiegel sneller dan verwacht, komen er heftiger stormen en gaan gletsjers instorten. Dat staat in het nieuwste rapport van het klimaatpanel IPCC.

Gedurende de 20ste eeuw steeg de zeespiegel met ongeveer 15 centimeter. Tegenwoordig gaat die stijging meer dan twee keer zo snel, zegt het Klimaatpanel. Veel laaggelegen steden aan de kust en kleine eilanden wereldwijd lopen al vanaf 2050 jaarlijks grotere risico’s op overstroming. Met alle mogelijke gevolgen van dien.

Het Rode Kruis voorspelt dat in de toekomst klimaatgerelateerde rampen 1,5 keer meer slachtoffers zullen eisen. De kosten van hulpverlening aan gedupeerden door overstromingen, droogte en natuurbranden gaan tot 2030 verdubbelen. In de praktijk betekent het dat als er niets verandert de kosten voor internationale noodhulp over 11 jaar oplopen tot zo’n 18 miljard per jaar.

Dat baart het Rode Kruis grote zorgen. ‘Als er nu geen maatregelen worden genomen om anders om te gaan met de stijgende risico’s van klimaatverandering hebben over 30 jaar zo’n 200 miljoen mensen hulp nodig. En dat is een voorzichtige inschatting’, zegt Maarten van Aalst, directeur van het Rode Kruis Klimaatcentrum.

Stikstofcrisis
Ondertussen zit Nederland middenin een stikstofcrisis. De uitstoot van stikstof is net als de CO2-uitstoot een groot probleem in Nederland. Stikstof is schadelijk voor natuur en milieu. Om stikstof in beschermde natuurgebieden terug te dringen voerde de rijksoverheid in 2015 het Programma Aanpak Stikstof (PAS) in. In en bij natuurgebieden mochten bouwplannen (uitbreiding van stallen, verbreding van wegen e.d.) alleen als de schade aan de natuur later gecompenseerd zou worden.

De Raad van State heeft de vloer aangeveegd met het idee dat milieuschade door bouwprojecten ‘later wel wordt goedgemaakt’ met natuurherstelmaatregelen. Het houdt volgens Raad van State in dat er eerst nog stikstof bijkomt terwijl de emmer al aan het overlopen is. Daarom is een streep door het PAS gezet en zit Nederland op slot. Een groot aantal bouwplannen is vanwege de stikstofcrisis stilgelegd.

Om uit de impasse te komen heeft de rijksoverheid een speciale commissie onder leiding van oud-minister Johan Remkes aan het werk gezet. De boodschap van Remkes aan het kabinet is glashelder: om de uitstoot van stikstof terug te dringen moeten we minder hard gaan rijden en dient er fors gesneden te worden in de veestapel. Remkes: ‘Er zijn noodmaatregelen nodig’.

Klimaatprotest – foto Facebook (Greta Thunberg)

Marsen en staking
Protestacties voor een ambitieuzer klimaatbeleid gaan onverminderd door. Aan een klimaatmars in Den Haag doen 35.000 mensen mee en in tientallen landen over de hele wereld worden klimaatstakingen gehouden. Duizenden betogers gaan op de fiets naar de autobeurs in Frankfurt. De eis aan de auto-industrie: Maak meer werk van de productie van elektrische auto’s.

In New York houdt de Zweedse tiener Greta Thunberg een vurige, emotionele toespraak tijdens de VN-klimaattop. Thunberg verwijt de wereldleiders dat ze alleen maar praten over geld en ‘sprookjes over eeuwige economische groei.’ De 16-jarige klimaatactiviste neemt bepaald geen blad voor de mond en deelt een niet mis te verstane waarschuwing uit. ‘Hoe durven jullie weg te kijken. We laten jullie hier niet mee wegkomen.’

Schone beloftes
Positieve geluiden zijn er ook. Bankier ABN Amro wil ver voor 2050 duurzaam zijn. Hetgeen betekent dat de bank de leningen aan olie- en gasbedrijven af gaat bouwen en zich concentreert op investeren in duurzame energie. ‘We beloven dat we de goede dingen gaan doen en niet alleen erover praten’, aldus Kees van Dijkhuizen van ABN Amro.

Easy-Jet topman Johan Lundgren heeft goed nieuws voor zij die last hebben van ‘vliegschaamte’; het elektrisch vliegen is in aantocht. ‘We werken met Airbus, Safran en Wright Electric aan een toestel voor 150 passagiers waarmee we bijvoorbeeld tussen Amsterdam en Londen elektrisch kunnen vliegen.’ Enig geduld is daarbij wel vereist. Het elektrische lijndienstvliegtuig is er op z’n vroegst in 2035.

Bronnen: PZC, nos.nl