Ga direct naar: Hoofdinhoud

2024 - Oral History dag

09:00 - 18:00
Ouwerkerk Watersnoodmuseum - 3 Februari 2024 Open dag

Meer dan 70 jaar later maken de verhalen over de Watersnoodramp nog veel emoties los. Ook zijn nog steeds niet alle verhalen verteld. Tijdens de jaarlijkse Oral History dag van het museum krijgen deze verhalen een podium.

Het Watersnoodmuseum zou niet bestaan zonder de voorwerpen en verhalen die overlevenden van de Ramp met ons delen. Op woensdag 6 november geven we aandacht aan de nieuwste verhalen, schenkingen en onderdelen van onze tentoonstellingen.

Wat kun je op deze bijzondere dag verwachten? Nieuwe voorwerpen vol herinneringen en nieuwe verhalen van ooggetuigen die over de Watersnoodramp vertellen. Denk aan:

• Lenie Ketting-Stoutjesdijk uit Puttershoek die vertelt over de halsketting van haar oudere zus Riek. Riek stierf tijdens de Watersnoodramp.
  • De officiële schenking van een schilderij van de sluiting van het dijkgat in Ouwerkerk. Dit schilderij werd gemaakt in opdracht van Van Oord Werkendam, dat na de Ramp hard werkte om de dijken op Schouwen-Duiveland te repareren.

Meer informatie over andere sprekers en voorwerpen volgt later.

Het programma van de Oral History Dag 2024 ziet er zo uit:

• 10:00 uur – 10:30 uur: Binnenloop met koffie, thee en een bolus
  • 10:30 uur – 12:00 uur: Programma met sprekers
  • 12:00 uur – 13:00 uur: Lunch met broodjes
  • 13:00 uur – 14:00 uur: Uitleg over de nieuwe wisseltentoonstelling ‘Vergeten Slachtoffers op Zee’. Deze tentoonstelling is vanaf februari 2025 in het Watersnoodmuseum te zien.

De Oral History dag is gratis.

Locatie

Deze activiteit vindt plaats in het Watersnoodmuseum, Weg van de Buitenlandse Pers 3, Ouwerkerk.

Extra informatie

Deze activiteit is alleen in het Nederlands.

Weg van de Buitenlandse Pers 5, Ouwerkerk

Elke dag van 10:00 tot 17:00 uur open

Museumbrasserie Het Vijfde Caisson is elke dag open van 09:30 tot 18:00 uur.