Ga direct naar: Hoofdinhoud

Onze missie

Het Watersnoodmuseum houdt de herinnering levend aan de Watersnoodramp van 1953 en overstromingen over de hele wereld. We leren mensen over de risico’s van water en klimaatverandering en zorgen voor meer betrokkenheid bij oplossingen. Ons doel is een veilige, duurzame wereld met minder slachtoffers van overstromingen.

Dit bereiken we door het delen van verhalen over meerdere overstromingsrampen. Ook nodigen we bezoekers van alle achtergronden uit om na te denken over water, klimaatverandering en zeespiegelstijging. Het Watersnoodmuseum is een plek waar mensen samenkomen om te praten over water, zowel de treurige als hoopvolle kanten. Bij ons is een breed publiek welkom om mee te doen aan dit belangrijke gesprek over de toekomst van onze planeet.

Bij onze missie volgen we de culturele codes, zoals de Code Diversiteit & Inclusie, de Fair Practice Code en de Governance Code Cultuur.

Onze organisatie

Het Watersnoodmuseum is een ANBI-stichting. De officiële naam van onze stichting is: Stichting Nationaal Monument Watersnood 1953. Deze stichting heeft als doel het onderhouden van de caissons in Ouwerkerk. Zo houden we ook de herinnering aan de Watersnoodramp van 1953 in leven en delen we kennis over de strijd van Nederland tegen water.

Wij hebben ook: Stichting Beheer Watersnoodmuseum. Deze stichting komt op voor een sociaal belang en heeft niet het doel om winst te maken. Het verzamelt, bewaart en beheert voorwerpen voor de museumcollectie en geeft ze in bruikleen aan Stichting Nationaal Monument Watersnood 1953. Het doet geen uitkeringen aan de oprichter of de mensen die bij de stichting werken.

Directeur-bestuurder

De directeur-bestuurder van het Watersnoodmuseum is Siemco Louwerse. De directeur-bestuurder legt verantwoording af aan de raad van toezicht.

De Raad van Toezicht

De directeur-bestuurder van de Stichting Nationaal Monument Watersnood 1953 en Stichting Beheer Watersnoodmuseum legt verantwoording af aan de raad van toezicht.

Volgens de Governance Code Cultuur is een overzicht van de hoofd- en nevenfunctie(s) van de leden van de raad van toezicht en van de directeur-bestuurder opgeschreven.

Deze informatie is door elk lid en de directeur-bestuurder gegeven volgens het eerder vastgestelde (interne) informatieprotocol. In de lijst hieronder zijn nevenfuncties ‘qualitate qua’ niet opgenomen. De functie die betrekking heeft op de raad van toezicht van Stichting Nationaal Monument Watersnood 1953 en Stichting Beheer Watersnoodmuseum is onbezoldigd.

Lidmaatschappen en partners

In onze missie staan we niet alleen. Het Watersnoodmuseum is lid van meerdere verenigingen en werkt vaak samen met andere organisaties.

Weg van de Buitenlandse Pers 5, Ouwerkerk

Elke dag van 10:00 tot 17:00 uur open

Museumbrasserie Het Vijfde Caisson is elke dag open van 09:30 tot 18:00 uur.