Ga direct naar: Hoofdinhoud

Wat doe jij als de dijken breken?

14:30 - 16:30

Op dinsdag 8 oktober komen jongeren samen om te vertellen wat waterveiligheid voor hen betekent. Wat zijn hun ervaringen? Wat zijn hun angsten? En waar moet de politiek volgens hen echt mee aan de slag?

‘Wat doe jij als de dijken breken?’ is de eerste stap in een nieuw programma van het Watersnoodmuseum, waarbij jongeren het woord nemen. Op deze dag delen jongeren hun ervaringen met klimaatverandering, waterveiligheid en watersnoodrampen met de Watergezant Meike van Ginneken. De Watergezant neemt de boodschappen van deze bijeenkomst mee naar de klimaattop in november.

14:30 – 15:00 uur: Inloop

15:00 – 16:30 uur: ‘Wat doe jij als de dijken breken?’

• Opening door Siemco Louwerse, directeur-bestuurder van het Watersnoodmuseum.
  • Introductie door Stas Peters, vicepresident Europees Jongerenparlement voor Water.
  • Herinneren: Presentatie van een noodkoffer uit 1953. Gepresenteerd door drie scholieren van het Pieter Zeeman Lyceum in Zierikzee.
  • Leren: Presentatie door burgemeester Daan Prevoo van Valkenburg aan de Geul. Hij vertelt over de gevolgen van watersnoodrampen en het omgaan met trauma’s.
  • Vooruitkijken: Presentatie door Merel Fiets van de Jonge Klimaatbeweging.
  • De Watergezant gaat in gesprek met jongeren in de zaal.
  • Overhandiging van een boodschap of voorwerp aan de Watergezant voor in haar reiskoffer. Een uitnodiging aan jongeren over de hele wereld om hun ervaringen met overstromingen met ons te delen.

16:30 uur: Einde van het programma

Locatie

Het Vijfde Caisson van het Watersnoodmuseum, Weg van de Buitenlandse Pers 3, Ouwerkerk.

Extra informatie

Deze activiteit is alleen in het Nederlands.

Weg van de Buitenlandse Pers 5, Ouwerkerk

Elke dag van 10:00 tot 17:00 uur open

Museumbrasserie Het Vijfde Caisson is elke dag open van 09:30 tot 18:00 uur.