Open Call

“Ik worstel en kom boven” ten behoeve van het Watersnoodmuseum

Het monumentale kunstwerk ‘De Verdronkenen’ van Miep van Riessen. Het is een geborduurd eerbetoon aan alle 1836 slachtoffers van de ramp.

Het Watersnoodmuseum doet via een open call een oproep aan kunstenaars om kunst te maken waarbij een link wordt gelegd tussen de corona-crisis en de Watersnoodramp in 1953. De open call start op zaterdag 27 februari en sluit op maandag 5 april en zal worden beoordeeld door een professionele jury. De opening van de expositie met de naam “ik worstel en kom boven” staat gepland op zaterdag 19 juni en zal duren tot half september.

Aanmelden
Het Watersnoodmuseum roept (jonge) culturele makers via een open call op om met het thema Corona-crisis/watersnoodramp aan de slag te gaan. Op deze pagina vind je meer informatie over het project. Een driekoppige jury vanuit de kunst wereld en de museale wereld zal de beoordeling doen.

Over het project
Het Watersnoodmuseum probeert de bezoeker te informeren aan de hand van verhalen:  van  het  hoofd  naar  het  hart. Het museum zorgt er in dit geval voor dat er ook weer nieuwe verhalen ontstaan door middel van kunst. Het (te maken) werk van de kunstenaar moet daarom ook een bijdrage leveren aan het verhaal wat de bezoeker van het museum na afloop in gedachte meeneemt.

De corona-crisis en de watersnoodramp in 1953 tonen op verschillende punten overeenkomsten. Denk aan de rol van de overheid, de angst, het sociale isolement en het verdriet vanwege verlies van dierbaren en geen afscheid kunnen nemen van geliefden.

Watersnoodramp, Hellevoetsluis (1953), foto: © Cas Oorthuys/Nederlands Fotomuseum

Overstroomd gebied op Schouwen na de Watersnoodramp, Zeeland (maart 1953), foto: © Dolf Kruger/Nederlands Fotomuseum

Het jongetje Iek met zijn broer en zus onder de deken bij zijn moeder op schoot in de DUKW, Stavenisse (1953), foto: © Ed van Wijk/Nederlands Fotomuseum

De watersnoodramp had ook invloed op de Nederlandse kunstwereld in 1953 en daarna. Zo was “de ramp” de start van de Nederlandse documentairefotografie. Ook heeft het tal van Nederlandse schrijvers, muzikanten en dichters geïnspireerd. Direct na de ramp in 1953 werd onder de titel “kunstenaars op de bres” een serie tentoonstellingen en een veiling georganiseerd door kunstenaars om geld in te zamelen voor slachtoffers van de ramp. Ook deze corona-crisis willen we in kunst vatten doormiddel van een groepstentoonstelling. In totaal worden vier kunstenaars geselecteerd.

De opdracht
We vragen professionele, culturele makers (kunstenaars) om werk of een voorstel aan te leveren wat aansluit bij het thema Corona-crisis/watersnoodramp. Daarbij kan de kunstenaar zijn of haar eigen invalshoek bepalen. De een zal een meer sociologisch aspect nemen en de ander kijkt naar de rol van de politiek of welke rol religie heeft gespeeld en zo zijn er tal van invalshoeken te bedenken die overeenkomsten laten zien tussen beide onderwerpen. Belangrijk is dat ook rekening wordt gehouden met de bezoekers, het publiek, van het Watersnoodmuseum.

Bij de aanmelding gaat het nog niet om een compleet uitgewerkt plan. In de pitch schrijf je kort en krachtig:

  • Wat jouw idee is of welke vraagstelling het uitgangspunt vormt
  • Waarom je voor dit idee of deze vraag kiest
  • Wie je bent, je leeftijd en hoe je te werk gaat

Rechts: Watersnoodmonument, Burg. Elenbaasstraat 4 (bij de NH kerk), Kruiningen (gemeente Reimerswaal) Bronzenbeeld. Jonge vrouw met deken, dat een kind tegen zich aandrukt. (Alleen een handje is te zien)

Beeldhouwer: Jan Wolkers.

Foto: Lidewij C J. - CC BY-SA 3.0

Selectiecriteria

  • Onderzoekend
  • Maatschappelijk geëngageerd
  • Begrijpelijk werk voor de bezoeker
  • Diversiteit in verschillende disciplines/invalshoeken

Er wordt gelet op diversiteit, in meerdere opzichten. Zo vinden we het van belang dat jong talent en makers uit de regio een kans krijgen maar we sluiten niemand uit. Voor deze open call worden uiteindelijk vier kunstenaars geselecteerd. Het is mogelijk om mee te doen met bestaand werk, bestaand werk aan te passen of nieuw werk te maken.

Voorwaarden

  • Je woont en werkt in Nederland
  • Je bent professioneel werkzaam in de creatieve/culturele sector. Je hebt bij voorkeur een opleiding gevolgd in een creatieve beroepsgroep.
  • Je bent ruim beschikbaar van half april tot begin juni.

De selectie zal gedaan worden door een jury bestaande uit:

Roos Gortzak
Hicham Khalidi
Siemco Louwerse

Procedure
De kunstenaars worden geselecteerd door de eerder genoemde jury. Opgeven gaat middels dit aanmeldformulier.

Planning open call
27 februari 2021: Start aanmelding
5 april 2021 12:00 uur: deadline aanmelding
17 april 2021 12:00 uur bekendmaking winnaars open call

Planning project
17 april 2021: start creatie-fase
19 juni 2021: opening expositie
12 september: einde expositie

Honorarium
We bieden de gekozen kunstenaars het honorarium dat is vastgesteld door het Mondriaan Fonds. Omdat het gaat om een expositie van vier kunstenaars gaat het om een honorarium van € 2.785,- per kunstenaar voor nieuw werk.

Naast het honorarium hebben kunstenaars die eigen werk maken ook te maken met materiaalkosten. Daar is budget voor beschikbaar; dat wordt in overleg bepaald. We hanteren een richtlijn van maximaal € 1.000,- voor nieuw werk.

RIVM-maatregelen
We houden ons aan de maatregelen van het RIVM. Het is eventueel mogelijk dat de planning nog moet worden aangepast, hierover zullen we zodra dat aan de orde is, communiceren.

FAQ
Mag ik ook werk maken in een andere ruimte of buiten?
Dat kan mogelijk in overleg.
Is het terrein buiten beschermd?
Het terrein buiten is vrij toegankelijk.
Ik ben niet opgeleid tot beeldend kunstenaar, kan ik me ook opgeven?
Dat kan, je moet wel actief bezig zijn met het maken van kunst op professioneel niveau. Dat houdt dus ook in filmmaker, muzikant, schrijver. Belangrijk is wel dat het in de vorm van een expositie gepresenteerd kan worden.
Kan ik me als duo of collectief ook opgeven?
Ja dat kan, dit wordt beschouwd als werk van één kunstenaar.