Verhalen van de Watersnoodramp te zien in Geertruidskerk

GEERTRUIDENBERG –Ter herinnering aan de Sint-Elisabethsvloed opent de Geertruidskerk in Geertruidenberg op vrijdag 19 november 2021 haar deuren voor de tentoonstelling ‘Op Drift’. Het Watersnoodmuseum werd gevraagd een bijdrage te leveren doormiddel van een pop-up tentoonstelling.

600 jaar geleden werden Dordrecht en Geertruidenberg van elkaar gescheiden door de Sint-Elisabethsvloed. In de tentoonstelling ‘Op Drift’ ervaart de bezoeker op een kunstzinnige en filosofische wijze de geschiedenis, de kracht van het water en worden er vragen gesteld over onze omgang met de aarde. De tentoonstelling is ontwikkeld door een viertal van gevestigde makers uit de omgeving.

Paul Koedijk, beheerder van de Geertruidskerk vertelt over het belang van de tentoonstelling. ‘De Sint-Elisabethsvloed is exemplarisch en staat niet op zichzelf. Door de eeuwen heen kregen mensen overal ter wereld te maken met de dreiging van water en vandaag de dag stijgt de zeespiegel sneller dan ooit. Hoe gaat het verder? Welke beweging maken we? Ook dit komt aan bod in ‘Op Drift’.

De verdronken kerk
De Sint-Elisabethsvloed was niet de laatste vloed. Ook de Watersnoodramp van 1953 trof de omgeving van Geertruidenberg. Het Watersnoodmuseum ontwikkelde speciaal voor deze tentoonstelling de ‘verdronken kerk’. Een torenspits die boven het water uitsteekt.

Rond de toren hangen grote foto’s van de ramp. Op een van de wanden wordt de bezoeker geïnformeerd over de Watersnoodramp en wat de gevolgen waren voor de omgeving van Geertruidenberg. In de toren bevinden zich twee cabines, waarin de bezoeker ooggetuigenverslagen van de Watersnoodramp kan bekijken. Verhalen die raken en de angst en het verdriet van die dagen invoelbaar maken.

Samenwerking
Het Watersnoodmuseum is enthousiast over de samenwerking. ‘Het geeft ons de ruimte om ook buiten het museum de herinnering levend te houden en mensen te vertellen over de kracht van het water. De Watersnoodramp heeft immers ook grote delen van West-Brabant getroffen.’  Aldus directeur van het Watersnoodmuseum Siemco Louwerse.

Opening
De officiële opening van de tentoonstelling door Ina Adema, de commissaris van de Koning in Noord-Brabant, kon vanwege corona niet doorgaan. Wel is de tentoonstelling vanaf vrijdag 19 november 2021 ieder weekend en in de vakanties te bezoeken met een QR-code.

Geertruidenberg anno 1953
Detail uit tentoonstelling 'Op Drift'