Als het water komt (voor 12 jaar en ouder)
Wat gebeurde er precies tijdens de Watersnoodramp?
Welke hulp kregen de slachtoffers in het rampgebied?
Hoe bouwden ze het land weer op tijdens de wederopbouw?
En moeten we vandaag nog steeds strijden tegen het water?
Ontdek de antwoorden langs deze route vol verschillende opdrachten!
Ga aan de slag
Wil je deze route door het museum volgen? Vraag hier dan naar bij de balie bij de ingang.
Tijdens deze route kom je langs verschillende symbolen. Hierbij staan ook opdrachten die je thuis of op school kan uitvoeren. De opdrachten en het werkblad dat erbij hoort vind je op deze pagina.
Opdracht 1: Het verhaal van Wim Schot
In het museum heb je een boot gezien. Je weet nu dat na de Rampnacht veel mensen met zo'n boot werden gered. Ook Wim Schot redde op deze manier veel mensen van de daken. Hoe dat ging vertelt hij in dit filmpje.
Wat was de belangrijkste conclusie van de geredde man van het ‘verkeerde’ koffertje? Kijk naar het filmpje en schrijf het antwoord op je werkblad.
Opdracht 2: Het verhaal van Peter Hossfeld
Heb je de noodzender in het museum ontdekt? Peter Hossfeld maakte deze radio alleen met wat losse onderdelen die tijdens de Ramp beschikbaar waren.
Met wie maakte Hossfeld allemaal contact via de noodzender? Noem drie personen of organisaties en schrijf ze op je werkblad.
Opdracht 3: Herdenken
Herdenken van een ramp kan op veel verschillende manieren. In het museum kwam je verschillende monumenten tegen.
Waar en op welke manier wordt de Watersnoodramp van 1953 bij jou in de buurt herdacht? Dat kan een monument zijn, maar ook een jaarlijkse herdenking of een kunstwerk. Schrijf de antwoorden op je werkblad.
Opdracht 4: Het verhaal van Annie Ponsioen
Was jij ook onder de indruk dat zoveel landen hulpgoederen gaven aan het rampgebied? Al die spullen moesten worden gesorteerd.
Annie was negentien en zat in Den Haag op school. Het Rode Kruis vroeg aan haar klas om kleding te sorteren voor de overstroomde gebieden. Annie vertelt hoe dat was.
Stel je bent alles verloren tijdens de Ramp. Welke vijf hulpgoederen denk jij het meest nodig te hebben? Schrijf je antwoord op je werkblad.
Opdracht 5: Het verhaal van Daan von Eugen
Tijdens de route ontdekte je hoe zinkstukken eruitzien en worden gemaakt. Daan von Eugen hielp tijdens zijn studie mee met het maken van de zinkstukken. Hoe dat ging vertelt hij in dit filmpje.
Wat vond Daan een emotioneel moment? En waarom juist dit moment, denk jij? Kijk naar het filmpje en schrijf de antwoorden op je werkblad.
Opdracht 6: Overstroom ik?
Weet je nog dat je op de zolder een aantal spullen moest uitkiezen? Stel dat er een overstroming plaatsvindt, hoe hoog komt het water dan in jouw huis?
Opdracht 7: De Watergezant
In caisson 4 zag je welke mensen ervoor zorgen dat je voeten droog blijven. Een van die mensen is de watergezant. Benieuwd wat het werk van een watergezant betekent? Bekijk het filmpje van Henk Ovink.
Waterbewustzijn betekent dat je weet dat we goed moeten zorgen voor ons water. We hebben water nodig, maar het kan bijvoorbeeld ook zorgen voor overstromingen. Wat zou jij doen als jij een watergezant was? Hoe zou jij zorgen voor waterbewustzijn? Schrijf je antwoorden op je werkblad.
Opdracht 8: Klimaatboodschappen
Vond jij in het museum de beelden op het 18 meter lange scherm ook indrukwekkend? Met beelden kun je mensen een heel duidelijk verhaal meegeven. Ook het project ACT AS ONE stuurde met beelden een verhaal de wereld in. Ze maken zich zorgen over klimaatverandering. Kijk de video om hun verhaal te zien.
Bedenk welke klimaatboodschap jij de wereld in zou willen sturen. Op welke manier zou je die boodschap willen delen? Schrijf de antwoorden op je werkblad.
Opdracht 9-A: Jongeren in actie
In het museum kon je zien hoe het klimaat verandert en wat voor invloed dit heeft op de aarde. Steeds meer jongeren komen in actie tegen deze klimaatverandering. Een bekend voorbeeld is Greta Thunberg. Zij spijbelde wekenlang op school en protesteerde voor het parlementsgebouw in Stockholm.
Zoek op wie Greta Thunberg is en kijk de documentaire Greta en de klimaatstakers. Rutger van den Berg is onderzoeker naar jongeren en trends. Wat is volgens hem de kern van Greta’s boodschap over klimaatverandering? Schrijf de antwoorden op je werkblad.
Opdracht 9-B: Jongeren in actie
Greta is voor veel jonge klimaatactivisten een inspiratie tot actie geweest. Greta houdt bij alles wat ze doet rekening met het klimaat, zodat ze deze zo min mogelijk belast. Dit spreek andere jongeren erg aan en maakte haar een voorbeeld voor de klimaatbeweging.
28 september 2021 hield Greta een speech in Milaan waarin ze kritiek heeft op de wereldleiders en hun “blablabla” over de problemen met het klimaat. Haar speech werd op veel verschillende manieren ontvangen.
Kijk hieronder naar Greta's speech. Wat vind jij ervan? En wat is jouw mening over klimaatsverandering? Schrijf de antwoorden op je werkblad.
Jongeren in actie
Ook in Nederland komen jongeren in actie voor het klimaat. Stijn Warmenhoven uit Den Haag richtte Stichting Youth For Climate NL op. Samen met andere jongeren zet hij klimaatacties op in Nederland.
Antwoorden
Heb je alle opdrachten van de route door het museum gemaakt? Download dan hieronder het blad met de antwoorden.