Ga direct naar: Hoofdinhoud

Als het water komt (voor 12 jaar en ouder)

Wat gebeurde er precies tijdens de Watersnoodramp?
Welke hulp kregen de slachtoffers in het rampgebied?
Hoe bouwden ze het land weer op tijdens de wederopbouw?
En moeten we vandaag nog steeds strijden tegen het water?

Ontdek de antwoorden langs deze route vol verschillende opdrachten!

Ga aan de slag

Wil je deze route door het museum volgen? Vraag hier dan naar bij de balie bij de ingang.

Tijdens deze route kom je langs verschillende symbolen. Hierbij staan ook opdrachten die je thuis of op school kan uitvoeren. De opdrachten en het werkblad dat erbij hoort vind je op deze pagina.

Opdracht 1: Het verhaal van Wim Schot

In het museum heb je een boot gezien. Je weet nu dat na de Rampnacht veel mensen met zo'n boot werden gered. Ook Wim Schot redde op deze manier veel mensen van de daken. Hoe dat ging vertelt hij in dit filmpje.

Wat was de belangrijkste conclusie van de geredde man van het ‘verkeerde’ koffertje? Kijk naar het filmpje en schrijf het antwoord op je werkblad.

Opdracht 4: Het verhaal van Annie Ponsioen

Was jij ook onder de indruk dat zoveel landen hulpgoederen gaven aan het rampgebied? Al die spullen moesten worden gesorteerd.
Annie was negentien en zat in Den Haag op school. Het Rode Kruis vroeg aan haar klas om kleding te sorteren voor de overstroomde gebieden. Annie vertelt hoe dat was.

Stel je bent alles verloren tijdens de Ramp. Welke vijf hulpgoederen denk jij het meest nodig te hebben? Schrijf je antwoord op je werkblad.

Opdracht 5: Het verhaal van Daan von Eugen

Tijdens de route ontdekte je hoe zinkstukken eruitzien en worden gemaakt. Daan von Eugen hielp tijdens zijn studie mee met het maken van de zinkstukken. Hoe dat ging vertelt hij in dit filmpje.

Wat vond Daan een emotioneel moment? En waarom juist dit moment, denk jij? Kijk naar het filmpje en schrijf de antwoorden op je werkblad.

Opdracht 7: De Watergezant

In caisson 4 zag je welke mensen ervoor zorgen dat je voeten droog blijven. Een van die mensen is de watergezant. Benieuwd wat het werk van een watergezant betekent? Bekijk het filmpje van Henk Ovink.

Waterbewustzijn betekent dat je weet dat we goed moeten zorgen voor ons water. We hebben water nodig, maar het kan bijvoorbeeld ook zorgen voor overstromingen. Wat zou jij doen als jij een watergezant was? Hoe zou jij zorgen voor waterbewustzijn? Schrijf je antwoorden op je werkblad.

Opdracht 8: Klimaatboodschappen

Vond jij in het museum de beelden op het 18 meter lange scherm ook indrukwekkend? Met beelden kun je mensen een heel duidelijk verhaal meegeven. Ook het project ACT AS ONE stuurde met beelden een verhaal de wereld in. Ze maken zich zorgen over klimaatverandering. Kijk de video om hun verhaal te zien.

Bedenk welke klimaatboodschap jij de wereld in zou willen sturen. Op welke manier zou je die boodschap willen delen? Schrijf de antwoorden op je werkblad.

Opdracht 9-A: Jongeren in actie

In het museum kon je zien hoe het klimaat verandert en wat voor invloed dit heeft op de aarde. Steeds meer jongeren komen in actie tegen deze klimaatverandering. Een bekend voorbeeld is Greta Thunberg. Zij spijbelde wekenlang op school en protesteerde voor het parlementsgebouw in Stockholm.

Zoek op wie Greta Thunberg is en kijk de documentaire Greta en de klimaatstakers. Rutger van den Berg is onderzoeker naar jongeren en trends. Wat is volgens hem de kern van Greta’s boodschap over klimaatverandering? Schrijf de antwoorden op je werkblad.

Antwoorden

Heb je alle opdrachten van de route door het museum gemaakt? Download dan hieronder het blad met de antwoorden.

Bezoekadres

Weg van de Buitenlandse Pers 5, Ouwerkerk

Elke dag van 10:00 tot 17:00 uur open

Museumbrasserie Het Vijfde Caisson is elke dag open van 09:30 tot 18:00 uur.