Hartelkering
De Hartelkering ligt in het Hartelkanaal bij Spijkenisse en bestaat uit een grote en kleine schuif die we in het water kunnen laten zakken om het Hartelkanaal af te sluiten.
De waterkering vormt samen met de Maeslantkering en de dijkverbreding Rozenburg de Europoortkering.
De Hartelkering in cijfers
- Gebouwd tussen 1991 en 1997
- 150 meter lang
- Twee stalen schuiven van 49,3 en 98 meter breed
- Kan een waterstand van 3 meter boven NAP aan
Ontstaan
De Hartelkering stond niet in het oorspronkelijke Deltaplan. Dat plan ging er namelijk vanuit dat de Nieuwe Waterweg altijd open moest blijven voor de scheepvaart richting Rotterdam en Antwerpen. Maar nieuwe berekeningen lieten zien dat de dijken langs de Nieuwe Waterweg niet hoog genoeg waren en hogere dijken zouden ten koste gaan van bestaande bebouwing en cultureel erfgoed.
Dus werd nagedacht over een andere oplossing waarbij de Rotterdamse haven toch goed bereikbaar bleef. Dat werd een combinatie van een dijkversterking bij Rozenburg en twee beweegbare keringen: de Maeslantkering en de Hartelkering. De Maeslantkering vangt de eerste klappen uit zee op en de Hartelkering voorkomt dat het zeewater vervolgens via het Hartelkanaal alsnog het achterland in stroomt.
Bouw
De Hartelkering is pal naast de bestaande Hartelbrug (N218) gebouwd. De kering bestaat uit vier heftorens met daartussen twee stalen schuiven van 49,3 en 98 meter breed die het water moeten keren. De heftorens werden gemaakt met prefab-elementen die ergens anders zijn gemaakt en daarna naar de plaats van bestemming werden gebracht. Hierdoor konden ze binnen een paar weken in elkaar worden gezet. Dat was erg snel, zeker voor heftorens die ten tijde van de bouw de hoogste van Europa waren!
Werking
De stalen schuiven kunnen omhoog worden getrokken tot ruim 14 meter boven NAP, zodat de meeste schepen er gewoon onderdoor kunnen. Ze hebben een ovalen vorm om zo goed mogelijk de grote krachten te weerstaan die erop worden uitgeoefend. Omdat de schuiven veel wind vangen, is voor de naastgelegen brug een windscherm gebouwd.
De Hartelkering kan een waterstand van ruim 3 meter boven NAP aan. Dat is minder dan de Maeslantkering, omdat anders het risico op overstroming van het Europoortgebied te groot zou worden. Mocht het water toch hoger komen en over de kering heen stromen, dan kan het achterliggende gebied dat overtollige water goed kwijt.
Beerdam
Vóór de bouw van de Hartelkering werd het Europoortgebied beschermd door de Beerdam. Deze dam scheidde het zoute water in de Mississippihaven van het zoete water in het Hartelkanaal. Dit betekende ook een scheiding tussen de zeevaart en de binnenvaart, waardoor het overladen veel tijd kostte.
Met de bouw van de Hartelkering werd het mogelijk de Beerdam gedeeltelijk weg te halen. Zo ontstond het Beergat. Het Hartelkanaal werd een brakwaterkanaal. Ook kon de binnenvaart nu direct tot aan de overslagplaatsen in de Europoort varen of zelfs rechtstreeks van een zeeschip overladen.