Ga direct naar: Hoofdinhoud
Loading...

Brouwersdam

De Brouwersdam is na de Oosterscheldekering het grootste Deltawerk.

De dam ligt in de voormalige zeearm Brouwershavense Gat, tussen Goeree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland, en beschermt tegen hoogwater en krachtige golven vanuit zee. Er loopt ook een autoweg overheen.

Ontstaan

Een van de belangrijkste doelen van het Deltaplan was het inkorten van de kustlijn, zodat Nederland minder (hoge) dijken hoefde te onderhouden. De Brouwersdam was een van de effectiefste manieren om dit te doen. Het zou ook meteen een goede oefening zijn voor de bouw van de nog ingewikkeldere Oosterscheldekering.

Om Goeree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland te beschermen moest de dam zo ver mogelijk richting zee komen te liggen. Vanaf het puntje van Goeree-Overflakkee konden we gebruikmaken van de zandbank Kabbelaarsplaat en vanaf daar kon via de volgende zandplaat, Middelplaat, de oversteek naar Schouwen-Duiveland worden gemaakt. Dit traject was 20% tot 30% goedkoper dan de alternatieven en betekende voor het verkeer ook de kleinste afstand tussen de Oosterscheldekering en de Brouwersdam.

Er werd ook gekeken hoe de Brouwersdam zo goed mogelijk in het landschap zou passen. Halverwege de dam werd ruimte gemaakt voor , stranden,een jachthaven en vakantiebungalows (nu bekend als Port Zélande). Tegenwoordig vindt op de dam jaarlijks Concert at Sea plaats met meer dan 40.000 bezoekers.

Voor het sluiten van het noordelijke gat, van Kabbelaarsplaat naar Goeree-Overflakkee, werden twaalf caissons gebruikt, plus nog twee ‘landhoofdcaissons’. Deze holle betonnen gevaartes ter grootte van een flatgebouw werden voor het eerst gebruikt tijdens de Tweede Wereldoorlog. De geallieerden maakten hiermee een kunstmatige kade bij de invasiestranden in Normandië. Ze zijn later ook gebruikt bij de sluiting van de dijkgaten op Walcheren in 1945 en Ouwerkerk in 1953. Het Watersnoodmuseum is in zo’n caisson gevestigd! 

De caissons in de Brouwersdam waren echter doorlaatcaissons, die tijdens de plaatsing op de bodem water door konden laten om niet weggevoerd te worden door de stroming. Toen alle caissons precies op de juiste plek lagen, werden de openingen tijdens doodtij, als de stroming minimaal is, met schuiven gesloten. Daarna vulden we de caissons op met zand en steen. Hiermee werd het noordelijke gat van de Brouwersdam gedicht.

Het zuidelijke gat, van de Middelplaat naar Schouwen, was te diep om met caissons te dichten. Hiervoor werd een kabelbaan opgezet met gondels waaruit we betonblokken van wel 2500 kilo in het water kodenn storten. Deze methode was al eerder op kleinere schaal toegepast bij de Grevelingendam. Voor de Brouwersdam waren 240.000 blokken nodig om een grove dam, een ‘damlichaam’, in zee te realiseren. De ruimte tussen de betonblokken werd opgevuld met zand, zodat er geen water meer door de dam heen kon stromen. In 1971 was de dam af en twee jaar later werd de autoweg over de dam geopend.

Om de natuur te herstellen opende Rijkswaterstaat in 1978 de Brouwerssluis. De sluis bestaat uit twee betonnen kokers van elk 195 meter lang en een even lange vissluis. Het zeewater stroomt daardoor weer vrij het Grevelingenmeer in en uit, dat hierdoor met 11.000 hectare het grootste zoutwatermeer van West-Europa is geworden.

Langzaam komen planten en dieren weer terug in het gebied. Schollen kunnen weer ongehinderd vanuit de Grevelingen naar de Noordzee zwemmen en de oester, die leek te zijn uitgestorven, keerde terug. In de diepere lagen van het Grevelingenmeer is echter te weinig zuurstof voor het onderwaterleven. Daarom zijn er plannen om met openingen in de dam beperkte eb en vloed terug te brengen die het water verversen. 

Op andere plekken in het Grevelingenmeer is de natuur veranderd, zoals op de grond die is drooggevallen door de beperkte getijden. Scholeksters verdwenen uit dat gebied en werden afgewisseld door kluten, strandplevieren, bontbekplevieren en dwergsterns. Nu is de Hompelvoet, een eiland in de Grevelingen, met 3000 broedparen een van de grootste broedplaatsen geworden voor grote sterns in het Deltagebied.

Bezoekadres

Weg van de Buitenlandse Pers 5, Ouwerkerk

Openingstijden

Open van 10.00 tot 17.00 uur. Tussen 1 november en 31 maart zijn het museum en de brasserie Vijfde Caisson op maandag gesloten.

Op 23 en 30 december: geopend // op 25 december en 1 januari: gesloten // op 4 december is de brasserie gesloten