Ga direct naar: Hoofdinhoud
Loading...

Haringvlietdam

De naam ‘Haringvlietdam’ doet dit enorme Deltawerk eigenlijk geen recht. De Haringvlietdam bestaat namelijk uit een dam, kering, spuisluizen en een scheepvaartsluis.

Het complex ligt in de rivier de Haringvliet tussen Voorne-Putten en Goeree-Overflakkee. Het voert tot wel 70% van het water van de Rijn en Maas af naar de Noordzee. Door open te staan of te sluiten regelt de Haringvlietdam het waterpeil voor een groot gebied. Daarom wordt dit Deltawerk ook wel de ‘Kraan van Europa’ genoemd. 

Ontstaan

De afsluiting van het Haringvliet was een belangrijke schakel in het Deltaplan om de kustlijn te verkorten en zo het werk aan de vele dijken te verminderen. Daarom was dit een van de eerste projecten die van start ging. De aanleg was echter niet makkelijk en zou 12 jaar duren.

De grootste uitdaging was de enorme hoeveelheden water van de Rijn en de Maas die door de Haringvliet worden afgevoerd naar zee. Een volledige afsluiting was daardoor niet mogelijk. Ook moest er ruimte blijven voor de scheepvaart.

De Haringvlietdam bestaat daarom (van noord naar zuid geredeneerd) uit een dam, zeventien spuisluizen (die het rivierwater afvoeren en de zee tegenhouden), weer een stukje dam, een scheepvaartsluis en ten slotte weer een stuk dam naar Goeree-Overflakkee. Een weg over het geheel verbindt de Zuid-Hollandse eilanden.

Als bonus ontstond zo een grote voorraad zoetwater achter de Haringvlietdam. De sterke stroming van het rivierwater houdt het zoute zeewater namelijk buiten. Het zoete water kon worden gebruikt voor de landbouw en als drinkwater.

Vanwege de enorm sterke stroming ontwierpen we voor de brug speciale, driehoekige liggers, waarop de overspanning (de brug) kon steunen. Vanwege deze vorm worden de liggers ‘NABLA-liggers’ genoemd, naar het oud-Griekse woord νάβλα voor een harp uit het oude Israël.

Toen de spuisluizen klaar waren, werd vanaf het werkeiland een metershoge kabelbaan gespannen naar Voorne-Putten. De dijken rond het werkeiland werden verwijderd en via de kabelbaan werden 93.000 enorme blokken beton aangevoerd en in het water gestort op de plekken in de rivier die nog niet gedicht waren. Deze kabelbaan was al eerder gebruikt bij de aanleg van de Grevelingendam. Het was een tweede oefening, om te kijken of deze techniek ook kon worden ingezet in de brede zeearmen waar de Brouwersdam en de Oosterscheldekering moesten komen. Naast de betonblokken vulden we de dam met zand en steen. 

In 1970 was de Haringvlietdam compleet en in 1971 reden de eerste auto’s over het bouwwerk. Het was een enorm project dat Rijkswaterstaat ook graag aan het grote publiek wilde laten zien. Daarom werd voor het eerst een bezoekerscentrum gebouwd met informatie over het project. In 2016 heeft de Rijksdienst voor het Cultureel de Haringvlietdam benoemd tot rijksmonument.

Goereese sluis

De Goereese sluis is de aparte sluis voor de scheepvaart in het zuidelijke gedeelte van de Haringvlietdam. De scheepvaartsluis ligt niet direct naast de spuisluizen, zodat het vaarverkeer geen last heeft van de stroming.

De sluis heeft een schutlengte van 144,5 meter en is 16 meter breed. De drempel van de sluis ligt op 5 meter onder NAP. Hierdoor kunnen schepen met een diepgang tot 3,5 meter ook passeren als het water laag staat.

Bezoekadres

Weg van de Buitenlandse Pers 5, Ouwerkerk

Openingstijden

Open van 10.00 tot 17.00 uur. Tussen 1 november en 31 maart zijn het museum en de brasserie Vijfde Caisson op maandag gesloten.

Op 23 en 30 december: geopend // op 25 december en 1 januari: gesloten // op 4 december is de brasserie gesloten