Als het water komt (van 10 tot 12 jaar)
Wat gebeurde er precies tijdens de Watersnoodramp? Welke hulp kregen de mensen in het overstroomde gebied? En hoe bouwden ze het land weer op? Moeten we vandaag nog steeds strijden tegen het water?
Ontdek de antwoorden langs deze route vol verschillende opdrachten!
Ga aan de slag
Wil je deze route door het museum volgen? Vraag hier dan naar bij de balie bij de ingang.
Tijdens deze route kom je langs verschillende symbolen. Hierbij staan ook opdrachten die je thuis of op school kan uitvoeren. De opdrachten en het werkblad dat erbij hoort vind je op deze pagina.
Opdracht 1: Het verhaal van Wim Schot
In het museum heb je een boot gezien. Je weet nu dat na de Rampnacht veel mensen met zo'n boot werden gered. Ook Wim Schot redde op deze manier veel mensen van de daken. Hoe dat ging vertelt hij in dit filmpje.
Wat was de belangrijkste conclusie van de geredde man van het ‘verkeerde’ koffertje? Kijk naar het filmpje en schrijf het antwoord op je werkblad.
Opdracht 2: Het verhaal van Daan von Eugen
Tijdens de route ontdekte je hoe zinkstukken eruitzien en worden gemaakt. Daan von Eugen hielp tijdens zijn studie mee met het maken van de zinkstukken. Hoe dat ging vertelt hij in dit filmpje.
Hoe vond Daan dit werk? En waarom? Kijk naar het filmpje en schrijf de antwoorden op je werkblad.
Opdracht 3: Herdenken
Herdenken van een ramp kan op veel verschillende manieren. In het museum kwam je verschillende monumenten tegen.
Waar en op welke manier wordt de Watersnoodramp van 1953 bij jou in de buurt herdacht? Dat kan een monument zijn, maar ook een jaarlijkse herdenking of een kunstwerk. Schrijf de antwoorden op je werkblad.
Opdracht 4: Het verhaal van Annie Ponsioen
Was jij ook onder de indruk dat zoveel landen hulpgoederen gaven aan het rampgebied? Al die spullen moesten worden gesorteerd.
Annie was negentien en zat in Den Haag op school. Het Rode Kruis vroeg aan haar klas om kleding te sorteren voor de overstroomde gebieden. Annie vertelt hoe dat was.
Stel je bent alles verloren tijdens de Ramp. Welke vijf hulpgoederen denk jij het meest nodig te hebben? Schrijf je antwoord op je werkblad.
Opdracht 5: Leestip
Ken jij het boek De zee kwam door de brievenbus? Lees door de ogen van Liesje hoe de Watersnoodramp was.
Opdracht 6: Bouw een geschenkwoning
In de geschenkwoning leerde je Janny kennen. Ook kon je zien hoe haar huis er van binnen uitzag. Download de bouwplaat en zet de woning van Janny in elkaar!
Tip: print de bouwplaat op stevig papier.
Opdracht 7: Overstroom ik?
Weet je nog dat je op de zolder een aantal spullen moest uitkiezen? Stel dat er een overstroming plaatsvindt, hoe hoog komt het water dan in jouw huis?
Opdracht 8: De Watergezant
In caisson 4 zag je welke mensen ervoor zorgen dat je voeten droog blijven. Een van die mensen is de watergezant. Benieuwd wat het werk van een watergezant betekent? Bekijk het filmpje van Henk Ovink.
Waterbewustzijn betekent dat je weet dat we goed moeten zorgen voor ons water. We hebben water nodig, maar het kan bijvoorbeeld ook zorgen voor overstromingen. Wat zou jij doen als jij een watergezant was? Hoe zou jij zorgen voor waterbewustzijn? Schrijf je antwoorden op je werkblad.
Antwoorden
Heb je alle opdrachten van de route door het museum gemaakt? Download dan hieronder het blad met de antwoorden.