Bijeenkomst ‘Wat doe jij als de dijken breken?’ – 8 oktober 2024

OUWERKERK – Op dinsdag 8 oktober 2024 organiseert het Watersnoodmuseum een inspirerende bijeenkomst waarin verleden, heden en toekomst samenkomen. Onder de titel ‘Wat doe jij als de dijken breken?’ staan jongeren centraal in het debat over waterveiligheid. De bijeenkomst biedt jongeren de kans om hun stem te laten horen en hun zorgen en ideeën rechtstreeks te delen met beleidsmakers.

Watergezant Meike van Ginneken,
Watergezant Meike van Ginneken

Herinneren, leren en vooruitkijken

De watersnoodramp van 1953 is diep verankerd in het collectieve geheugen van Nederland, maar wereldwijd vormen overstromingen vanuit zee en rivieren een groeiende bedreiging. Deze rampen veroorzaken niet alleen fysieke schade, maar laten ook psychologische littekens achter, zoals stress en trauma. Klimaatverandering en slecht waterbeheer vergroten de risico’s, en jongeren zullen in de toekomst steeds vaker met deze uitdagingen te maken krijgen.

Tijdens de bijeenkomst gaan jongeren in gesprek met Meike van Ginneken, Watergezant en programmadirecteur Klimaatadaptatie en Water Internationaal bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Ook het brede publiek wordt uitgenodigd om deel te nemen aan het debat. De boodschap van de jongeren wordt door Van Ginneken meegenomen naar de internationale klimaattop in Azerbeidzjan in november 2024.

Programma
De dag begint met een exclusieve lunchworkshop voor jongeren tussen de 15 en 25 jaar, waarin zij onder begeleiding een boodschap ontwikkelen over waterveiligheid. In het publieke programma reflecteren sprekers, zoals Zeeuwse scholieren, Stas Peters (Europees Jongerenparlement voor Water), Daan Prevoo (burgemeester Valkenburg), Merel Fiets (Jonge Klimaatbeweging) en Meike van Ginneken, op lessen uit het verleden en uitdagingen voor de toekomst.

• 13:00 – 14:30: Lunchworkshop (uitsluitend voor jongeren van 15-25 jaar, inschrijving verplicht)
  • 14:30 – 15:00: Inloop (voor alle bezoekers)
  • 15:00 – 16:30: Publieksprogramma (open voor iedereen)
    • Stas Peters, vicepresident van het Europees Jongerenparlement voor Water
    • Scholieren uit Zeeland (Herinneren)
    • Daan Prevoo, burgemeester van Valkenburg (Leren)
    • Merel Fiets, themamanager Water bij de Jonge Klimaatbeweging (Vooruitkijken)
    • Meike van Ginneken, Watergezant

Doe mee en meld je aan!

De bijeenkomst biedt niet alleen de kans om te leren van de geschiedenis en van elkaar, maar ook om actief bij te dragen aan de discussie over een veilige en duurzame toekomst. Meld je aan voor deze bijzondere dag en deel jouw stem over waterveiligheid en klimaatadaptatie!

• Datum: 8 oktober 2024
  • Locatie: Watersnoodmuseum, Ouwerkerk (Het Vijfde Caisson)

Samen werken we aan een toekomst waarin overstromingen geen slachtoffers meer maken, zowel in Nederland als wereldwijd.