Oosterschelde in Onderhandeling


Het klimaat verandert en het landschap van de Oosterschelde verandert mee. Wat zijn de gevolgen van keuzes die wij vandaag de dag maken? Hoe ziet de Oosterschelde er in de toekomst uit? Welke inwoners zullen blijven en welke zullen moeten vertrekken?Denk mee over de toekomstige inrichting van de Oosterschelde en kruip in de huid van een van haar inwoners. Door te netwerken en te onderhandelen kan jij meebeslissen over de toekomst van de Oosterschelde. Laat jouw stem gelden en neem plaats in het parlement van de Oosterschelde!

Serious game
Oosterschelde in Onderhandeling is een serious game die spelers aanzet om na te denken over de toekomst van het Zeeuwse landschap. Met in het achterhoofd de herinnering aan de Watersnoodramp van 1953 daagt dit spel uit om na te denken over de inrichting van ons landschap. Speculerend zullen scenario’s worden geschetst over de gevolgen van huidige keuzes. Dit doen deelnemers door te luisteren, vertegenwoordigen en onderhandelen. Luisterend leren zij de Oosterschelde kennen. Vertegenwoordigend vinden zij bondgenoten en samen onderhandelen zij om het landschap leefbaar te houden.

Achtergrond
Het idee van het spel Oosterschelde in Onderhandeling is tot stand gekomen voor de ontwerpwedstrijd “Give a Voice to the Northsea” van de Ambassade van de Noordzee en is gebaseerd op de filosofie van Bruno Latour en zijn Parlement van de Dingen. Het spel is vervolgens doorontwikkeld voor het watersnoodmuseum. Door niet-mensen een stem te geven in besluitvorming, verbreden we het politieke systeem. Dieren, planten, en landschappen hebben belangen waar wij naar kunnen luisteren en stemmen die wij kunnen vertegenwoordigen. Wij zullen met hen moeten onderhandelen om onze veranderende planeet bewoonbaar te houden. Niet-mensen zijn immers ook voor de mens van cruciaal belang – wij zijn op tal van wijzen met hen verbonden!

Meer informatieOosterschelde in Onderhandeling kan door 9 - 12 personen worden gespeeld. Voor het spel is een basisniveau over waterkennis gewenst, maar niet vereist. Voor meer informatie en aanvragen kunt u contact opnemen met onze projectmedewerker René de Landmeter via: (06 20 69 50 14)

Studio Inscape
Maarten Meijer
Charlotte von Meijenfeldt
Eileen Stornebrink
Willie Vogel

Watersnoodmuseum

Stichting Zeeuwse Publieke Belangen

Raccoon Serious Games

Audio
Jesper Buursink – audio directing, editing
Dija Kabba – voiceover
Mitchell van Ommeren – post-production, soundscape

Video
Darko Lagunas – video directing, camera, editing
Maikel Coomans – camera (drone)
Edo Pieper – camera (drone)

Colofon