Watersnoodmuseum lanceert Digitaal Museum: website, beeldbank en app

Het Watersnoodmuseum opent op 20 april de virtuele deuren van het Digitaal Museum. Dat is de verzamelnaam voor de nieuwe website van het museum, het omvangrijke digitale fotoarchief en de route-app voor smartphones die dan worden gepresenteerd. De lancering wordt verricht door Erik van den Dobbelsteen, de nieuwe directeur van VVV Zeeland.

Op een nieuwe, frisse manier de verhalen over de Ramp vertellen; dat is wat het Watersnoodmuseum beoogt met de lancering van het Digitaal Museum. De verhalen, de duizenden foto’s en het vele filmmateriaal met betrekking tot de Watersnoodramp van ’53 zijn het immers waard om steeds weer verteld, gedeeld en ontsloten te worden. Dat vereist dat het museum aansluit bij nieuwe manieren van informatieconsumptie.

Uitnodigend De website die op 20 april wordt gepresenteerd werd op hoofdlijnen ontwikkeld door communicatiebedrijf BRAIN uit Kapelle en verder uitgebouwd en aangevuld door een aantal vrijwilligers van het museum. “Een intensieve, maar uitdagende klus”, vertelt de 19-jarige vrijwilliger Martijn Nieuwenhuijse. “De website is nu volledig responsive, de webshop is geactualiseerd en er wordt veel aanvullende informatie over de watersnoodramp en de Deltawerken aangeboden in de Kennisbank. Het resultaat is een aantrekkelijke website, die uitnodigt tot een bezoek aan het museum of verdere verdieping in het thema.” De ontwikkeling past bij de functie van het museum als Nationaal Kenniscentrum.

Martijn werkte ook aan de route-app genaamd ‘WATERgezicht’, samen met een vijftal andere vrijwilligers die de routes hebben uitgezet. De routes voeren fietsers en wandelaars langs punten die te maken hebben met het Waterverleden van de Zuidwestelijke Delta. Behalve verhalen over de Watersnoodramp, komt de gebruiker ook van alles te weten over vliedbergen, muraltmuurtjes, coupures, stroomgaten, verdronken dorpen en de Deltawerken. Daarmee is de app uniek in zijn soort. Ook na lancering zullen steeds nieuwe routes worden toegevoegd.

Beeldbank Het laatste onderdeel van het Digitaal Museum is de beeldbank. Een groot aantal vrijwilligers werkte de afgelopen jaren aan de digitalisering van het omvangrijke fotoarchief van het Watersnoodmuseum. Jan Heinen is één van hen. “De beeldbank, die toegankelijk is via de nieuwe website, bevat momenteel circa 16.000 foto’s van de Watersnoodramp. Daar komen er nog enkele duizenden bij. Bezoekers kunnen de foto’s doorzoeken op trefwoord, naam en/of plaatsnaam. Binnenkort is het mogelijk om tegen een geringe vergoeding een afdruk van de foto’s te bestellen.”

Op 20 april vindt de lancering van het Digitaal Museum plaats, deze wordt verricht door de nieuwe directeur van VVV Zeeland, Erik van den Dobbelsteen. De lancering is geen eindpunt, maar meer een startpunt van de vernieuwingsslag die het museum doorvoert om ook jongere generaties aan te spreken en nieuwe doelgroepen te bereiken. “Daarbij blijft het respect voor de verhalen van ooggetuigen en nabestaanden ons belangrijkste uitgangspunt,” benadrukt museumdirecteur Siemco Louwerse.