Watersnoodwoning Heiningen-Moerdijk – Open voor publiek

Aan de overkant van het Watersnoodmonument in Heijningen, onder aan de dijk, staat de Watersnoodwoning/Museum. Een originele Zweedse Watersnoodwoning. Een van de laatste origineel overgebleven woningen van de 252 huizen, die de Zweedse bevolking Nederland schonk na  De Watersnoodramp van 1953. In 2011 is dit huis volledig gerestaureerd, in originele staat  terug gebracht én ingericht in de jaren ’50-stijl. Daarmee is dit huis uniek in de wereld, een cultureel erfgoed en geeft de sfeer weer van een arbeidersgezin in de jaren ’50 van de vorige eeuw.

Het Watersnoodhuis/Museum herbergt bovendien een watersnoodtentoonstelling. Wie door dit huis loopt voelt de spanning van De Ramp, proeft de sfeer van de jaren ’50 en raakt onder de indruk van de wederopbouw en saamhorigheid die toen heerste.

Tijdens Nationale Waterdag wordt de woning opengesteld voor publiek en zijn er rondleidingen.

Geopend van 14.00 uur tot 16.00 uur

februari 7 @ 13:00