Editie 3 - De week van Jaap Schoof

Vanaf zaterdag 21 oktober is de derde editie van het kabinet ingericht door de oud-directeur van het Watersnoodmuseum: Jaap Schoof. Speciaal voor dit project koos hij objecten uit de collectie van het Watersnoodmuseum om deze uit te lichten en vulde hij deze aan met eigen objecten.

Het kabinet van Jaap Schoof
Jaap Schoof was van 2008 tot 2011 directeur van het Watersnoodmuseum en is tevens betrokken geweest bij de opbouw van het museum. Nog altijd zet hij zich als vrijwilliger in voor de organisatie. Hij maakte de Ramp zelf mee als jongetje van 9 jaar.
In de Week van Jaap Schoof zien we enkele hoogtepunten uit zijn tijd als directeur bij het museum. ‘Verhalen brengen voorwerpen tot leven’ is de basis van zijn bijdrage.

Het kabinet van Jaap Schoof
Delfts Blauw Herdenkingsbord, door Aardewerkfabriek Ram

Helikopterhulp
Nederland bezat in 1953 één helikopter die vanwege de storm niet kon vliegen. Gelukkig kwam er versterking uit België, Frankrijk en Engeland, waardoor uiteindelijk honderden mensen zijn gered. Later ontvingen de piloten in Soestdijk een onderscheiding voor hun hulp.

De UK141 ‘Jacob’

Urker Vissers
Net als vele anderen werd Schoof als jongetje gered door Urkers in 1953. Ze verspreidden zich over het rampgebied en legden met hun zendinstallatie een communicatienetwerk aan.

Fotoboek, door Naomi Jansen

Gegrift in het hart van de mens
De fotografe Naomi Jansen maakte voor haar studie een serie foto’s van ooggetuigen van de Ramp. De zwart-wit beelden maken de impact van zo’n traumatische gebeurtenis zichtbaar.

Herinneringsster
Deze herinneringsster werd samen met een brief van toenmalig premier Balkenende aan 1.700 mensen verstuurd die zich hadden aangemeld voor de 50-jarige herdenking. De organisatie kon zoveel mensen niet ontvangen en stuurde daarom vrijkaartjes mee.

Brons, door Emile Estourgiel

Eerste Prijs bij de Week van de Geschiedenis 2008
In het project ‘’Het verhaal van een grote ramp’’ werden grootouders die hun kleinkinderen vertelden over de Watersnoodramp opgenomen. Het project won de eerste prijs in De Week van de Geschiedenis. Alle deelnemers kregen een luxe dubbel-DVD en een boekje, voor scholen werd een lesprogramma ontwikkeld.

Opening en tafelgesprek
Tijdens de opening begint het programma met uiteenzetting van de oud-directeur over de gekozen objecten en de hoogtepunten die deze symboliseren. Vervolgens vult filmmaker Jan Oosterloo het verhaal aan. Het tafelgesprek wordt geleid door Esmee Sijnesael.

In de tentoonstelling staan de hoogtepunten van Jaap Schoof uit zijn tijd als directeur van het Watersnoodmuseum centraal. Tijdens het gesprek vertelt hij de verhalen achter de gekozen voorwerpen. Schoof blikt terug op vanzelfsprekende hoogtepunten, zoals het 10-jarig bestaan van het museum. Maar hij vertelt ook over de bijzondere verhalen die hij tegenkwam, evenals de grappige anekdotes bij de soms beladen onderwerpen. Daarnaast vertelt hij over zijn persoonlijke herinneringen aan de Ramp en hoe dat terugkomt in het museum.

Bekijk het tafelgesprek van Jaap Schoof, met tafelgast Jan Oosterloo en tafeldame Esmee Sijnesael.

Filmvertoning
Op zaterdag 21 oktober werd, aansluitend op het tafelgesprek, als extra onderdeel de film aangeraden door Jaap Schoof vertoond. Voor deze editie koos hij voor ‘Stormvloed in de Schelphoek’, door Tjeerd Muller. Het verhaal van de Schelphoek, dat terug te vinden is in zijn tentoonstelling, vormde de basis van deze film. We volgen het gesprek tussen mensen die de Watersnoodramp in de Schelphoek hebben meegemaakt en de generaties die volgden.

Leestip van Jaap Schoof