Editie 1 - De week van Ria Geluk

Vanaf zaterdag 11 maart tot zondag 26 maart is de eerste editie van het kabinet ingericht door Ria Geluk. Ria Geluk is mede-oprichter van het Watersnoodmuseum en maakte de Ramp zelf mee als 6-jarig meisje. Speciaal voor dit project koos zij objecten uit het museum en vulde deze aan met eigen objecten.

Het kabinet van Ria Geluk

Theekan:
Dit is één van de eerste objecten uit de collectie van het Watersnoodmuseum. Het kannetje staat normaal gesproken in het eerste Caisson van het museum.

Bordje van het hek van Pythagoras
Er zijn twee hekken van de boerderij van Pythagoras overgebleven. De boerderij van mijn grootouders stond op Capelle, tegenover onze boerderij ‘De Viersprong’ en is compleet ingestort door het geweld van het water. Mijn grootouders en tante zijn daarbij verdronken. De hekken zijn de laatste herinnering van de boerderij. Ze hangen nu bij mijn boerderij aan de dampalen bij de toegang met een bordje eraan.

Radio 1948:
Mijn moeder heeft deze radio gewonnen met een verloting. Sindsdien was dat onze radio, een trots bezit. Deze is tijdens de Watersnoodramp meegenomen naar de bovenverdieping en waarschijnlijk op de kast gezet. Op de bovenverdieping heeft ongeveer 80 centimeter water gestaan. Vanaf het einde van zondagmiddag tot maandagmorgen heb ik met mijn gezin op de dakkapel gezeten. Toen de storm voorbij was en het water rustiger werd konden we weer terug naar de bovenverdieping.

Miniatuurcaisson (9x5x4 cm, klei)
In oktober 1953 verhuisden wij vanuit het evacuatieadres in West-Brabant naar een noodwoning aan het Beijersdijkje, gelegen naast de nog steeds onder water staande Vierbannenpolder. Mijn vader was bij de sluiting van het laatste dijkgat op 6 november. Dit werd gedaan met het laatste caisson in Ouwerkerk. Hij kwam thuis met veel klei aan zijn laarzen. Mijn zus Joske heeft daar dit kleine caisson van gemaakt en er 6.11.’53 in gekerfd.

Opening en tafelgesprek
Tijdens de opening begint het programma met een uitleg van Ria over de gekozen objecten en de verhaallijn. Vervolgens sluiten haar nichtje Karin Leendertse en rekwisietverzamelaar en oud-bestuurslid Ad Petiet aan om het verhaal aan te vullen. Het tafelgesprek wordt geleid door Ali Pankow.

In haar tentoonstelling koos Ria voor een drieluik. Het eerste deel gaat over haar beleving van de Rampnacht in 1953. Haar nichtje, de dochter van haar zus, licht toe hoe deze traumatische gebeurtenis zelfs een generatie later nog voelbaar is geweest. Het tweede deel gaat over de oprichting van het Watersnoodmuseum, waarbij Ad Petiet het verhaal aanvult over de oprichting van het Watersnoodmuseum. Verder kijkt Ria voornamelijk vooruit. Ze bemoeit zich dan ook graag met projecten die plannen voor de toekomst ontwikkelen. Zo vertelt ze over toekomstplannen in Project De Banjaard.

Bekijk het tafelgesprek van Ria Geluk, met tafelgasten Ad Petiet en Karin Leendertse en tafeldame Ali Pankow.

Filmvertoning
Op zondag 26 maart wordt de door Ria gekozen film vertoond in Het Vijfde Caisson. De film ‘On the Beach’ door Stanley Kramer is een doemsdagdrama gebaseerd op het gelijknamige boek van Nevil Shute. Het is een klassieke sciencefictionfilm uit 1959 met onder andere Gregory Peck, Ava Gardner en Fred Astaire. De film is gratis bij te wonen door een mail te sturen naar aanmelden@watersnoodmuseum.nl. Vermeld je naam, het aantal personen en voor welk programmaonderdeel je je opgeeft.

Leestip van Ria Geluk