Dichter bij Water

14sep14:0017:00Dichter bij Water14:00 - 17:00(GMT+02:00)

Op Zaterdag 14 september kijken we door de lens van dichters en performers naar de altijd veranderende Delta met als thema ‘Binnenzee’. Onderwerpen we het water aan strengere kaders, of laten deze omgangsvorm varen? Ga met ons mee op een poëtische zoektocht naar onze driehoeksverhouding met water en land.

Het programma duurt van 14:00 tot 16:45 gevolgd door een borrel. Meer informatie en het volledige programma volgen later. De toegang is gratis, we stellen het op prijs als u zich kunt AANMELDEN

• Presentatie winnende museumgedicht*

• Golfweg 112: In gesprek met het water door Tato Wesselo, spoken word, Frans Blanker, piano, gitaar en sax, en Bibian Scheepstra, dans.

• Voordrachten Zeeuwse (stads)dichters(gildes) en installatie

• Poëtische wandelingen in de buitenruimte van het Museum

• ‘Veldnotities’ van Tijs van Bragt met muziek van Broeder Dieleman.

*Oproep inzenden museumgedicht:

Om de dichtkunst ook in het Watersnoodmuseum een plek te geven, willen we middels een open call iedereen de kans geven een gedicht in te zenden rondom het thema binnenzee. Gebaseerd op het jongste rapport van Kennisprogramma Zeespiegelstijging. Wat wordt er van de Delta als we een kunstmatig meer voor de kust aanleggen? Dijken we daarmee niet ook onze identiteit in? Het winnende gedicht zal op een prominente plek in het Watersnoodmuseum worden getoond; namelijk in de glazen tunnel tussen caisson 3 en 4. Het gedicht is daar te zien van september 2024 tot eind januari 2025. Daarnaast krijgt de dichter van het winnende gedicht een honorarium van €285 indien het gedicht tijdens het festival op 14 september 2024 wordt voorgedragen.

Een belangrijk criterium is dat het gedicht respectvol is en daarmee past in het Watersnoodmuseum. Gedichten kunnen worden ingezonden via: rdlandmeter@watersnoodmuseum.nl met Museumgedicht + naam als onderwerp t/m 31 augustus 2024. De inzending bestaat uit een niet eerder gepubliceerd gedicht per dichter met een maximale lengte van een A4.

De inzendingen zullen anoniem worden beoordeeld door de jury bestaande uit:

• Siemco Louwerse, directeur-bestuurder Watersnoodmuseum
  • Dieuwke Parlevliet, schrijver, kunstenaar en theoloog
  • Aschwin van den Abeele, directeur-bestuurder KEW en voormalig stadsdichter van Middelburg

Het programma is tot stand gekomen in samenwerking met Literair Café de Geestgronden, Gemeente Puurs-Sint-Amands en mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van Interreg Vlaanderen-Nederland.

(Zaterdag) 14:00 - 17:00(GMT+02:00)