Als het water komt - 12+

Tijdens de route ‘als het water komt’ heb je vragen gemaakt in het museum. Check hier of jouw antwoorden goed zijn.In ‘als het water komt’ ben je icoontjes tegengekomen met opdrachten voor thuis of op school. Deze opdrachten vind je op deze pagina. Download hier het werkblad waarop je de antwoorden van deze opdrachten kunt invullen.

Voor de waterbouwers die thuis en/of op school nog aan de slag gaan!

1) Het verhaal van Wim Schot

In het museum heb je een boot (een vlet) gezien. Je bent erachter gekomen dat na de rampnacht veel mensen per boot werden gered. Ook Wim Schot heeft veel mensen van de daken gered. Over zijn belevingen vertelt hij in dit filmpje.

Wat was de belangrijkste conclusie van de man van het ‘verkeerde’ koffertje?

2) Het verhaal van Peter Hossfeld

Heb je de noodzender in het museum ontdekt? Bijzonder hè, dat Peter Hossfeld dit zo heeft kunnen maken.

Foto: NFM fotograaf Kees Molkenboer

Met wie en met welke instanties heeft Hossfeld allemaal contact gemaakt via de noodzender? Noem er drie.

3) Herdenken

Herdenken van een ramp kan op veel verschillende manieren. In het museum ben je verschillende monumenten tegengekomen.

Waar en op welke manier wordt de Watersnoodramp van 1953 bij jou in de buurt herdacht? Dat kan een monument zijn, maar ook een jaarlijkse herdenking of een kunstwerk enz.

4) Het verhaal van Annie Ponsioen

Stond je er ook zo versteld van dat zoveel landen hulpgoederen schonken aan het rampgebied? Al die hulpgoederen moesten worden gesorteerd.
Annie was negentien en zat in Den Haag op school. Haar klas was door het Rode Kruis gevraagd om kleding te sorteren voor de getroffen gebieden. Annie vertelt hoe dat was.

Stel je bent alles verloren tijdens de ramp. Welke vijf hulpgoederen denk jij het meest nodig te hebben?

5) Het verhaal van Daan von Eugen

Tijdens ‘als het water komt’ heb je kunnen ontdekken hoe zinkstukken eruitzien en worden gemaakt. Daan von Eugen heeft tijdens zijn studie meegeholpen met het maken van de zinkstukken. Daarover vertelt hij in dit filmpje.

Wat was voor hem een emotioneel moment? En waarom, denk je?

6) Overstroom ik?

Weet je nog dat je op de zolder een aantal spullen hebt moeten uitkiezen? Maar stel, er zou een overstroming plaatsvinden, zou het water dan tot de zolder komen?

Ga naar www.overstroomik.nl en ontdek hoe hoog het water in jouw woonplaats komt.

7) De watergezant

In caisson 4 heb je kunnen zien welke mensen zich inzetten om ervoor te zorgen dat jij droge voeten houdt. Een van die mensen is de watergezant. Benieuwd wat het werk van een watergezant inhoudt? Bekijk het filmpje van Henk Ovink.

Wat als jij in de schoenen van een watergezant zou staan. Hoe zou jij waterbewustzijn willen creëren? En bedenk hoe je dit zou kunnen uitwerken in een communicatiemiddel, bijvoorbeeld een app.
Waterbewustzijn is dat je je er van bewust bent dat water een bedreiging is, maar ook dat wij het water nodig hebben en dat we daar op een verantwoorde manier mee om moeten gaan.

8) Klimaatboodschappen

Indrukwekkend he, al die filmbeelden op het 18 meter lange scherm in caisson 4. Met beelden kun je mensen een heel duidelijke boodschap meegeven. Ook het project ACT AS ONE wil met beelden een levende klimaatboodschap de wereld in sturen omdat zij zich zorgen maken over de klimaatverandering. Welke boodschap dat is, zie je in het filmpje.

Bedenk welke klimaatboodschap jij de wereld in zou willen sturen. Op welke manier zou je die boodschap kenbaar willen maken?

9) Jongeren in actie - A

In de veranderende wereld in het museum kun je op de wereldbol zien hoe het klimaat verandert en hoe de aarde er in de toekomst uit zou kunnen zien. Steeds meer jongeren starten acties tegen deze klimaatverandering. Een bekend voorbeeld is Greta Thunberg. Ze begon met een individuele klimaatactie door wekenlang te verzuimen van haar school en actie te voeren voor het parlementsgebouw in Stockholm. Lees de informatie over Greta Thunberg op https://nl.wikipedia.org/wiki/Greta_Thunberg en bekijk de documentaire (8.13 minuten) “Greta en de klimaatstakers”.

Wat is volgens Rutger van den Berg, onderzoeker jongeren en trends, de kern van Greta’s boodschap over klimaatverandering?

9) Jongeren in actie - B

Greta is voor veel jonge klimaatactivisten de vonk tot actie geweest. Alles in het leven van Greta is er op gericht zo weinig mogelijk het klimaat te belasten, naast actie voeren. Dat spreekt jongeren erg aan en maakt haar tot rolmodel en boegbeeld van de beweging.

28 september 2021 hield Greta een speech (7.59 minuten) in Milaan, waarin ze flink uithaalt (roast) naar de wereldleiders en hun “blablabla” over de klimaatproblematiek. Met haar speech oogstte ze naast grote bewondering ook veel afkeuring.

School strike for climate in Milan. Foto: Mænsard Vokser - CC BY-SA 4.0

Zoek op internet (o.a. op Twitter) naar haar speech. Wat vind je van deze speech? En wat is jouw mening?

Ook in Nederland zetten jongeren zich voor het klimaat in. Stijn Warmenhoven uit Den Haag richtte Stichting Youth For Climate NL op. Samen met andere jongeren zet hij klimaatacties in Nederland op.

Stijn draagt het Watersnoodmuseum een warm hart toe. Hij heet jullie welkom in het digitaal Watersnoodmuseum. Deze kun je bezoeken via deze link:
Digitaal Museum – Watersnoodmuseum