70 jaar Watersnoodramp, Pakhuis De Zwijger, Amsterdam

30jan20:0070 jaar Watersnoodramp, Pakhuis De Zwijger, AmsterdamGrote Zaal, Pakhuis De Zwijger, Amsterdam20:00(GMT-11:00)

De klimaatcrisis wordt ook wel een crisis van de verbeelding genoemd. Op deze avond nemen kunstenaars, historici, denkers en doeners de toehoorders mee naar zowel 1953 als 2053. Wat zijn de lessen van de grootste natuurramp uit de moderne Nederlandse geschiedenis, deze week 70 jaar geleden? Experts wordt gevraagd hoe de escalerende klimaatcrisis het risico op dit soort rampen verhoogt. Kunstenaars helpen de toehoorders een wereld voor te stellen waarin de kracht van het water toeneemt. Nemen we onze veiligheid achter de dijken voor lief? Waar moeten we heen als het water stijgt? Welke keuzes moeten we maken voor droge voeten?

Wat gebeurde er in 1953? Hoe veilig zijn we nu en wat zijn de do’s en dont’s voor droge voeten in 2053?

Sprekers deze avond: Siemco Louwerse (Watersnoodmuseum), Annemieke Nijhof (Deltares), Erik Wagener (Hoogwaterbeschermingsprogramma), Maartje Faasse (Waternet), Rem van den Bosch (kunstenaar), Collectief Walden (Kunstenaarscollectief), Martin Berendse (Openbare Bibliotheek Amsterdam) en Paul Brood (archivaris/rechtshistoricus).

Kijk voor meer informatie en het volledige programma op de website van Pakhuis de Zwijger, Piet Heinkade, Amsterdam. De toegang is gratis, maar het is wel gewenst een plek te reserveren.

(Maandag) 20:00(GMT-11:00)

Krijg routebeschrijving