Stap op de fiets en ontdek Rotterdam voor en na de Watersnoodramp van 1953. Het Watersnoodmuseum neemt je mee naar de rampnacht van toen en laat zien welke gevolgen
Na de Watersnoodramp zijn er maatregelen getroffen die Rotterdam voorgoed veranderden. Dijken werden verhoogd, havens werden gedempt en de Maasboulevard zag het levenslicht. Joep Verhoef, Adviseur Waterveiligheid, laat zien hoe Rotterdam nu en in de toekomst droge voeten houdt. Nu de Hartel- en Maeslantkering Rotterdam beschermen voor abnormale waterstanden van zee lijkt Rotterdam veilig. Maar dreiging kan ook van de rivieren komen. En wat als zeespiegelstijging ervoor zorgt dat de Maeslandkering voorgoed moet sluiten? Fiets mee en leer meer over deze onbekende geschiedenis van Rotterdam!
Johan van Veen, geestelijk vader van de Deltawerken schreef in een brief aan een Engelse vriend; ‘Wij specialisten zijn meer dan verbaasd dat Amsterdam, Rotterdam en een deel van Den Haag, en verder Delft, Gouda, enzovoort niet totaal zijn verdronken.’
Dat het kantje boord was, lees je in ooggetuigenverslagen van de Watersnoodramp. Het water stond op het hoogtepunt 3,75m boven N.A.P. Het water stroomde over verschillende dijken, schepen belandden op de kademuren en de bestrating spoelde weg. In de dagen daarna veranderde Rotterdam in een belangrijk toevluchtsoord voor evacuees en kreeg de stad enorme bergen aan hulpgoederen te verwerken.
Reserveer hier je ticket voor de tour van 10:30 tot 12:00 uur
Reserveer hier je ticket voor de tour van 14:30 tot 16:00 uur
Toon meer
Hele dag (Zaterdag)(GMT+02:00)