Jongerendag in het Watersnoodmuseum

02feb09:0012:15Jongerendag in het WatersnoodmuseumWatersnoodmuseum, Ouwerkerk09:00 - 12:15(GMT-11:00)

Jongeren hebben de toekomst. Het Watersnoodmuseum wil herinneren, leren en vooruitkijken en hierbij mag de doelgroep scholieren/jongeren niet ontbreken. Wij vinden het belangrijk om de jongeren mee te geven wat er zich heeft afgespeeld op 1 februari 1953, hoe het er vandaag de dag voor staat als het gaat om water, klimaatverandering en zeespiegelstijging, en wat zij hierin zelf kunnen bijdragen.

Om die reden organiseert het Watersnoodmuseum op 2 februari 2023 een Jongerendag voor de groepen 7 en 8 uit het basisonderwijs. Het belooft een dag te worden met indrukwekkende en sprekende verhalen over het verleden en het heden, zaadjes die geplant worden en vooral impact!

Het programma

• 8.45      Inloop.
  • 9.00      Welkom door onze presentator Steffen Brinkhaus.
  • 9.05      Commissaris van de Koning in Zeeland, Han Polman, heet alle leerlingen welkom en opent officieel de Jongerendag. Hij vertelt waarom het van belang is dat we 70 jaar terug- en 70 jaar vooruitkijken deze dagen.
  • 9.10      Mina Verton was 12 jaar toen zij de Watersnoodramp 1953 meemaakte. Ze overleefde de ramp ternauwernood. Ze heeft de nacht doorgebracht met haar vijfjarige zusje op een drijvend vlot in het ijskoude water. Mina deelt haar verhaal tijdens de jongerendag.
  • 9.25      Het inspirerende verhaal van Wiebe Wakker. Hij reisde met een elektrische auto van Nederland naar Nieuw-Zeeland in 3,5 jaar tijd. Hij gebruikte zijn reis als een onderzoek naar wat duurzaamheid is. Hij bezocht veel duurzame initiatieven en interviewde mensen over de uitdagingen en de oplossingen die voorhanden zijn voor het klimaatprobleem.
  • 9.50      Onder leiding van Young Impact gaan we in kleinere groepen aan de slag. Young Impact gelooft: hoe jonger je start met impact maken, hoe meer effect het heeft op de langere termijn. Dit komt omdat jongeren tussen de 10-12 jaar juist bezig zijn met hun identiteitsontwikkeling. Na een inspirerende start, worden de leerlingen op enthousiasmerende wijze uitgedaagd om hun impacttalent te ontdekken, activeren en te versterken met Young Impact. Waar ben jij goed in, wat vind je belangrijk en hoe kun je dit inzetten om in actie te komen voor een mooiere wereld? Young Impact zet interactieve werkvormen in en gaan écht het gesprek aan over persoonlijke ontwikkeling. Aan het einde van de dag hebben alle jongeren een actieplan waar zij mee aan de slag kunnen.
  • 12.00    Om de dag helemaal positief af te sluiten gooien we samen met Dj Reza Geleedst en Young Impact onze laatste energie eruit op muziek, we gaan namelijk dansen voor het klimaat!
  • 12.15    Einde van de Jongerendag (mogelijkheid tot meenemen van lunchpakketje)

(Donderdag) 09:00 - 12:15(GMT-11:00)

Krijg routebeschrijving

Add comment