Lessen uit de geschiedenis - Idco Duijnhouwer

14apr15:0016:45Lessen uit de geschiedenis - Idco Duijnhouwer15:00 - 16:45(GMT+02:00)

Als mens hebben we bijgedragen aan het getekende landschap, en nog steeds. Idco Duijnhouwer, lid van Kennis community Oosterschelde, neemt u mee in het verhaal over goud het uit verleden, het heden en van de toekomst. Hoe heeft dit ons landschap beïnvloed en wat staat ons te wachten? Van veen- en zoutwinning tot aan hernieuwbare energie van eigen bodem.  Gemma Moeleker deed onderzoek naar de gevolgen van klimaatverandering in de Yerseke Moer. Zij zal hiermee aanvulling geven op het heden. Studenten hebben onderzoek gedaan naar de toekomst, zij zijn uitgenodigd om hun eigen conclusie en visie te delen. De lezing wordt afgerond met een vraaggesprek tussen Idco Duijnhouwer, de studenten en het publiek.

Programma:
15.00 uur inloop
15.30 uur Lezing
16.15 uur Vraaggesprek met studenten
16.45 uur Einde/mogelijkheid tot een drankje

Inhoud:
Hoe werkt het oorspronkelijk Natuurlijk systeem?
Wel nieuw is het grootschalig ingrijpen in het Natuurlijk systeem door de mens, dat heeft geleid tot een getekend landschap:
Goud uit het verleden, veen en zout van eigen bodem -> Gouden Eeuw -> bodemdaling -> overstromingen
Goud uit het heden, olie en gas van eigen bodem -> welvaartsstaat -> bevolkingsexplosie -> trek naar de stad -> verhoogde CO2 uitstoot -> versnelde klimaatsverandering.  Gemma Moeleker deed onderzoek naar de gevolgen van klimaatverandering in de Yerseke Moer. Zij zal hiermee aanvulling geven op het heden.
Goud van de toekomst, hernieuwbare energie van eigen bodem? -> inclusieve, diverse samenleving? -> zonder gemeenschap geen landschap? -> het nieuwe deltawerken?

Locatie:
Auditorium Het Vijfde Caisson, onderdeel van het Watersnoodmuseum.

Aanmelden:
aanmelden@watersnoodmuseum.nl. Deelname is gratis.

(Vrijdag) 15:00 - 16:45(GMT+02:00)

Auditorium Het Vijfde Caisson, Ouwerkerk

Other Events