Presentatie tv-special en jeugdpodcast

26jan13:00Presentatie tv-special en jeugdpodcastWatersnoodmuseum13:00(GMT+01:00)

Op 31 januari en 1 februari zenden de EO en Omroep Zeeland het programma: ‘De Nacht van ’53’ uit. De EO doet dit op 31 januari om 22.40 uur via NPO 2 en Omroep Zeeland op 1 februari om 16.00 uur. De EO maakte ook een jeugdpodcast over de Watersnoodramp. Op 26 januari is er een perspresentatie van het programma en de jeugdpodcast in het Watersnoodmuseum.

TV-special
Zeventig jaar geleden vond er een grote Watersnoodramp in het zuidwesten van Nederland plaats. Om deze Ramp te herdenken hebben de EO en Omroep Zeeland samen een tv-special ontwikkeld: De nacht van ’53. Presentator Kefah Allush (EO) neemt de kijker mee in de spannende en dramatische uren vlak voor en vlak nadat de dijken breken. Op verschillende historische locaties in Zeeland brengt presentator Kefah Allush het verhaal van die nacht tot leven, van uur tot uur. Daarnaast komen er ook ooggetuigen aan het woord die als kind de Watersnoodramp hebben meegemaakt. In de jeugdpodcast De Rampnacht gaat Janna (12) op zoek naar het verhaal van opa Pieter. Welke beslissing houdt hem zoveel jaar na de Ramp nog steeds bezig?

‘De nacht van ‘53’ is op 31 januari om 22.40 uur te zien bij de EO op NPO 2 en op 1 februari om 16.00 uur bij Omroep Zeeland.

Jeugdpodcast
De EO maakt ook een spannende jeugdpodcast over de Watersnoodramp: De Rampnacht. In De Rampnacht ontdekt Janna (12) dat opa Pieter nog steeds worstelt met een fatale beslissing in de nacht van de Watersnoodramp. Als een detective gaat ze op zoek naar het geheim van opa. Een oude foto en een roestige mondharmonica leiden haar naar Willem, een vroegere vriend van opa. Sinds de Ramp, waarbij Pieters zusje om het leven kwam, hebben de vrienden elkaar nooit meer gesproken. Gaat Janna lukken om de twee stugge mannen zoveel jaar na de Ramp met elkaar te herenigen? En wat ontdekt ze over zichzelf? Scenes uit 2023 en 1953 wisselen elkaar af.

De Rampnacht is vanaf maandag 30 januari te luisteren op Zapp.nl, in de Zapp-app of in je favoriete podcast-app.

De nacht van ’53 is bedacht en ontwikkeld door de EO en Omroep Zeeland in samenwerking met het Watersnoodmuseum. Op 26 januari is er een perspresentatie van de special en de podcast in het Watersnoodmuseum, waarbij Kefah Allush en een aantal ooggetuigen aanwezig zullen zijn. Aanmelden daarvoor kan door te mailen naar communicatie@eo.nl.

Krijg routebeschrijving

Add comment