Nationale Herdenking 1 februari 2023

01feb10:4512:00Nationale Herdenking 1 februari 2023NOS zal de Nationale Herdenking live verslaan vanuit Ouwerkerk. ‘s Avonds volgt een verdiepend avondprogramma.10:45 - 12:00(GMT-11:00)

Op 1 februari 2023 organiseren het Watersnoodmuseum en de gemeente Schouwen-Duiveland de 70-jarige Nationale Herdenking van de Watersnoodramp 1953 bij het monument van Gust Romijn, gelegen naast het Watersnoodmuseum. Voor een moment staan we stil en denken we terug aan de gebeurtenissen van 1953 en herdenken we hen die ons zijn ontvallen.

De Nationale Herdenking wordt live uitgezonden door de NOS en Omroep Zeeland. De uitzending begint om 10.45 uur.

Programma:

10.45 uur          Oosterlands Fanfare speelt koraalmuziek

11.00 uur          Herdenkingsplechtigheid met de volgende onderdelen:

• Welkom en aankondiging programma door ceremoniemeester
  • Toespraak door burgemeester J. Chr. van der Hoek
  • Toespraak minister M. G. .J. Harbers (Infrastructuur en Waterstaat)
  • Toespraak Fay de Waal, kinderburgemeester van Schouwen-Duiveland
  • Bijdrage nabestaanden Mina Verton en Piet Vreeswijk
  • Blazen Taptoesignaal
  • Eén minuut stilte
  • Zingen coupletten 1 en 6 van het Wilhelmus
  • Kranslegging
  • Voltooien bloemproject door (basis)schoolleerlingen en vrijwilligers van het Watersnoodmuseum

11.45 uur          Einde plechtigheid

De herdenking is voor iedereen toegankelijk. Voor aanvang krijgen aanwezigen een kopje koffie of thee aangeboden in Het Vijfde Caisson, gelegen naast het Watersnoodmuseum. Na afloop van de Herdenking is er gelegenheid tot een informeel samenzijn.

Parkeren

Bij het Watersnoodmuseum is deze dag onvoldoende parkeergelegenheid. Omdat er veel bezoekers worden verwacht, rijden er tussen 09.30 en 10.30 uur gratis pendelbussen vanaf het parkeerterrein Havenpoort in Zierikzee. Op dit parkeerterrein kunt u gratis parkeren. Ook roepen we belangstellenden op om waar mogelijk samen te rijden.

(Woensdag) 10:45 - 12:00(GMT-11:00)

Krijg routebeschrijving

Add comment