Presentatie evenwicht\overwicht

05apr14:3018:00Presentatie evenwicht\overwichtMaartje Korstanje en Suzette Bousema14:30 - 18:00(GMT+02:00)

Op vrijdag 5 april 2024 vindt de werkpresentatie van de kunstenaars Maartje Korstanje en Suzette Bousema plaats in het Watersnoodmuseum. Tijdens het programma zal Oosterscheldekenner en bioloog Peter van Bragt ons meenemen in de wondere onderwaterwereld van de Oosterschelde en vertelt Thijs Middeldorp van de Ambassade van de Noordzee over hun lessen uit samenwerkeningen tussen kunst en wetenschap. Verder zullen de drie kunstenaars voor het komende kwartaal zich voorstellen.

Let op: voor deze bijeenkomst moet u zich aanmelden.

Kunstenaars
Maartje Korstanje (1982) uit Groede en Suzette Bousema (1995) zijn de kunstenaars die vanaf januari 2024 zijn gestart in de residentie van het Watersnoodmuseum. Het werk van Korstanje richt zich op het de kwetsbaarheid van het leven op de grens van water en land en wat de gevolgen zijn van factoren als klimaatverandering. Suzette Bousema brengt de fascinatie van kunstenaars voor de Zeeuwse luchten samen met onderzoek rondom geo-engineering doormiddel van kunstmatige wolken: Stratospheric aerosol injection.

Kruisbestuiving
Tijdens de residentieperiode hebben Maartje en Suzette in contact gestaan met wetenschappers voor inspiratie en om van elkaar te leren. Bij de laatste bijeenkomst ging Suzette in gesprek met Claudia Wieners over Geo-engineering. Deze keer wil Suzette het gesprek graag voortzetten met het publiek. Maartje is aan de slag gegaan met de grens tussen land en water. Oosterscheldekenner en bioloog Peter van Bragt introduceert ons tijdens het programma met deze wondere wereld.

Kunst en Wetenschap in de praktijk
In 2030 kunnen de bewoners rond de Noordzee de zee – politiek, emotioneel, cultureel, juridisch – zien als zelfstandige politieke speler. Dat is de missie van de Ambassade van de Noordzee, een collectief van onder meer kunstenaars en wetenschappers. Tijdens de bijeenkomst zal Thijs Middeldorp van de Ambassade van de Noordzee vertellen over de lessen uit de samenwerkingen tussen de verschillende disciplines.

Nieuwe kunstenaars
Tijdens de bijeenkomst stellen Lisa Sebestikova (NL), Bert Villa (BE) en Maika Garnica (BE) zich voor. Zij zullen de komende drie maanden (april-juni) aan de slag gaan in de residentie van het Watersnoodmuseum.
Let op: voor deze bijeenkomst moet u zich aanmelden.

14:30-15:00 uur: Ontvangst met koffie, thee en een Zeeuwse bolus
15:00 uur: Programma

• Welkomstwoord door Siemco Louwerse, directeur-bestuurder Watersnoodmuseum
  • Kunst en wetenschap door Thijs Middeldorp van de Ambassade van de Noordzee
  • Voorstellen kunstenaars Lisa Sebestikova, Bert Villa en Maika Garnica
  • De veranderde Oosterschelde door Peter van Bragt.
  • Geo-engineering door kunstenaar Suzette Bousema
  • Officiële opening tentoonstelling

16:15 – 18:00 uur: Borrel
18:00 uur: Einde programma