Schrijfwedstrijd: deel jouw museumgedicht met als thema: Binnenzee

Open Oproep

Als onderdeel van het dichtersfestival Dichter bij Water willen we middels een open call iedereen de kans geven een gedicht in te zenden rondom het thema binnenzee. Gebaseerd op het jongste rapport van Kennisprogramma Zeespiegelstijging. Wat wordt er van de Delta als we een kunstmatig meer voor de kust aanleggen? Dijken we daarmee niet ook onze identiteit in? Het winnende gedicht zal op een prominente plek in het Watersnoodmuseum worden getoond; namelijk in de glazen tunnel tussen caisson 3 en 4. Het gedicht is daar te zien van september 2024 tot eind januari 2025. Daarnaast ontvangt de dichter van het winnende gedicht een honorarium van €285 indien het gedicht tijdens het festival op 14 september 2024 wordt voorgedragen.

Glazen tunnel waarop gedicht zal worden geplaatst.

Randvoorwaarden

Een belangrijk criterium is dat het gedicht respectvol is en daarmee past in het Watersnoodmuseum. Gedichten kunnen worden ingezonden via: rdlandmeter@watersnoodmuseum.nl met Museumgedicht + naam als onderwerp t/m 31 augustus 2024. De inzending bestaat uit een niet eerder gepubliceerd gedicht per dichter met een maximale lengte van een A4.

De inzendingen zullen anoniem worden beoordeeld door de jury bestaande uit:

• Siemco Louwerse, directeur-bestuurder Watersnoodmuseum
  • Dieuwke Parlevliet, schrijver, kunstenaar en theoloog
  • Aschwin van den Abeele, directeur-bestuurder KEW en voormalig stadsdichter van Middelburg
Meer over Dichter bij Water

Deze oproep is ook te vinden op schrijvenonline.org en schrijverspunt.nl