Ontdek het mysterie van de oceaan tijdens het theatercollege van Erik van Sebille

OUWERKERK – Zeventig procent van de oppervlakte van onze planeet is bedekt met oceaan. We hebben betere kaarten van het oppervlak van de planeet Mars dan van de bodem van onze eigen oceanen. Hoe kan dat? Waarom is het zo moeilijk om de oceaan in kaart te brengen? Hoe gaan oceanografen te werk? Welke uitdagingen komen ze tegen op zee? En hoe kunnen we lessen uit het verleden inzetten voor de toekomst? Op vrijdag 20 september 2024 zal oceanograaf Erik van Sebille deze vragen beantwoorden tijdens een boeiend theatercollege in de Stadsschouwburg te Middelburg.
In dit theatercollege neemt oceanograaf Professor Erik van Sebille u mee op een reis door de wereldzeeën. Aan de hand van zijn eigen, bijna-fatale reis naar Antarctica vertelt hij hoe de oceaan een cruciale rol speelt in klimaatverandering en hoe verontrustend de zeespiegelstijging is. En hoe het hemzelf en collega-klimaatwetenschappers raakt om met eigen ogen te aanschouwen hoe slecht het met de oceaan gaat, en hoe hij de barricaden opgaat, om de oceaan de stem te geven die hij nodig heeft.

Samenwerking met het Watersnoodmuseum
Het Watersnoodmuseum vertelt de verhalen van de slachtoffers van de Watersnoodramp in 1953 en gebruikt deze als lessen voor de toekomst. Gezien de huidige klimaatuitdagingen zijn deze lessen relevanter dan ooit. Het museum fungeert als een belangrijk venster naar het publiek, waarbij het wetenschappers en onderzoekers verbindt om bewustwording te creëren voor grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van water. Tijdens het theatercollege zullen enkele verhalen vanuit het Watersnoodmuseum gepresenteerd worden als onderdeel van de voorstelling en het randprogramma.

Erik van Sebille
Professor Erik van Sebille is oceanograaf en klimaatwetenschapper aan de Universiteit Utrecht, waar hij onderzoek doet naar het transport van plastic en plankton door oceaanstromingen in een veranderend klimaat. In totaal is hij meer dan zes maanden op zee geweest voor oceanografische expedities, waaronder in 2013 met de Australasian Antarctic Expedition naar Commonwealth Bay op Antarctica.

Al vanaf zijn studententijd is Erik bezig met toneel, wetenschapscommunicatie en publiekslezingen. Hij heeft meer dan 300 interviews gegeven voor (inter)nationale media waaronder CNN, BBC, New York Times, The Guardian en alle Nederlandse landelijke dagbladen. In 2017 heeft hij samen met componist Stef Veldhuizen het theaterproject Music by Oceans gemaakt, waarin ze de gegevens van meetinstrumenten in de oceaan vertaalden in muzikale stukken voor strijkkwartet.

Beeld: Andrew Peacock
Beeld: Erik van Sebille

Mis deze unieke kans niet om meer te leren over de mysteries van de oceaan en de uitdagingen van klimaatverandering. Kom op 20 september naar de Stadsschouwburg te Middelburg en laat je inspireren door Erik van Sebille.

Praktische gegevens
Datum: vrijdag 20 september 2024