Watersnoodramp en Deltawerken vanuit de wolken

Bart Hofmeester (1921-2001) is een van de pioniers van de commerciële luchtfotografie. Decennia voor Google Earth was het deze Rotterdamse luchtfotograaf die het landschap van boven vastlegde. Rond begin jaren 50 koos Hofmeester zo vaak als mogelijk het luchtruim. Vanaf vliegveld Zestienhoven in Rotterdam legde hij en zijn bedrijf AeroCamera het Nederlandse landschap van boven vast.

En toen kwam de grootste Nederlandse natuurramp uit de twintigste eeuw. Op 1 februari 1953 breken de dijken in het zuidwesten van Nederland door, met 1836 dodelijke slachtoffers als gevolg. De lenzen van Hofmeesters camera’s leggen het allemaal vast: de doorgebroken dijken, verwoeste dorpen en kapotgeslagen huizen.

Hofmeester fotografeert niet alleen de tragische omvang van de Watersnoodramp. Hij brengt ook de hulpverlening en wederopbouw in beeld. In de decennia die volgen, richt Hofmeester zich op de bouw van de Deltawerken: Nederlands grootste verdedigingssysteem dat ervoor moet zorgen dat zo’n ramp als 1953 nooit meer gebeurt.

De Rotterdamse fotograaf weet in die jaren al dat zijn werk een grote historische waarde heeft. Zijn archief telt naar schatting twee miljoen foto’s. In de tentoonstelling ‘Watersnoodramp en Deltawerken vanuit de wolken’ is een gedeelte van Hofmeesters fotocollectie te bewonderen.

Portret Bart Hofmeester toont trots één van zijn luchtfotocamera’s. ©Roel Dijkstra
Omslagfoto: De schade aan de Meidoornstraat in Stellendam tijdens de Watersnoodramp. ©Roel Dijkstra
Plan uw bezoek
Terug naar alle wisselexposities