Nieuwe vaste tentoonstelling: ‘De Wereld van de Waterbouwers’, toont onze geschiedenis met water.

OUWERKERK – Vanaf donderdag 4 juli is de nieuwe tentoonstelling ‘De Wereld van de Waterbouwers’ te zien in het Watersnoodmuseum. De tentoonstelling laat zien hoe wij door de eeuwen met water zijn omgegaan, hoe water onze samenleving heeft bepaald en wie hier een rol bij hebben gespeeld. Daarnaast kun je als bezoeker aan de slag als waterbouwer van de toekomst.

De nissen van de tentoonstelling gaan terug in de tijd en laten zien hoe we in Nederland – door de eeuwen heen – met water zijn omgegaan. Van terpenbouwers tot de bedijking door ijverige monniken en van droogmakerijen tot de Deltawerken. Op verschillende kaarten is te zien hoe Nederland hierdoor is veranderd. Daarnaast is te zien hoe we, om de voeten droog te houden, op steeds grotere schaal zijn gaan samenwerken. Tot aan Rijkswaterstaat en het Deltaprogramma toe. Maar ook hoe burgers hiertegen in opstand komen.

Canon
Centraal in de tentoonstelling staat ‘De Canon van de Waterbouwers’. Hoge banieren met titels als ‘De eerste Waterbouwers, of ‘De fortuinzoekers’ trekken de bezoekers de canon in. Daar zijn de eigenaardige en vindingrijke verhalen van invloedrijke figuren uit de Nederlandse Waterbouwgeschiedenis te vinden. Zoals het verhaal van Cruquius, die pas ver na zijn dood werd begrepen of Johannis de Rijke, die als Nederlandse waterbouwer voor de Japanse keizer ging werken.

Delta Dilemma
Via onze geschiedenis met water en invloedrijke Waterbouwers komt men uiteindelijk bij het Delta Dilemma. Hier gaat de bezoeker zelf aan de slag als Waterbouwer van de toekomst. Vier kleurrijke maquettes laten zien wat de strategieën zijn om om te gaan met de stijgende zeespiegel. Bij iedere maquette staat een console waar je (samen) aan de slag gaat met keuzes over onze toekomst. Door middel van grote visualisaties ziet men hoe het landschap hierdoor veranderd. Verder is hier te zien dat er meer dan alleen ingenieurs nodig zijn om de uitdagingen waarvoor we staan te tackelen.

Pauzeren
Een deel van de voormalige koffiecorner in het Watersnoodmuseum is toegevoegd aan de tentoonstelling. De koffiecorner is daarom uitgebreid naar de andere kant en is aangepast naar het uiterlijk van de nieuwe tentoonstelling. De bezoekers in het museum kunnen halverwege dus even pauzeren met een kop koffie of thee.

Officiële opening
Donderdag 4 juli vindt de officiële opening van de nieuwe tentoonstelling plaats. Tijdens de openingsbijeenkomst spreken Historicus Adriaan Duiveman en Hoogleraar integrale waterbouwkunde Bas Jonkman over respectievelijk de geschiedenis van de Waterbouw en de toekomst. Koos van Oord en Andries van Oord spreken over waterbouw als familietraditie. Vervolgens wordt de tentoonstelling feestelijk geopend.

Een van de acht nieuw ingerichte nissen. Foto boven: De Canon van de Waterbouwers met daarachter een van de nieuw ingerichte nissen.