Ria Geluk eerste gast in de Week van…

OUWERKERK – In het project ‘De week van..’ wordt een bijzondere gast in het zonnetje gezet. De gast mag een kabinet inrichten met objecten uit de collectie van het Watersnoodmuseum en eigen objecten. Een ouderwets kabinet in een modern jasje. Dit symboliseert de vernieuwende blik op onze collectie. Mede-oprichter van het museum, Ria Geluk, is de eerste gast.

Het kabinet wordt gedurende Herdenkingsjaar 2023 meerdere keren ingericht door bijzondere gasten met verschillende achtergronden. Hierdoor worden de collectie en de verhalen van het museum telkens in een ander daglicht geplaatst. Ria Geluk trapt het project af met een drieluik. De samenstelling van objecten gaat over haar ervaring in de Rampnacht van 1953, over de oprichting van het Watersnoodmuseum en over haar toekomstvisie in vooruitgang en techniek.

Tafelgesprek
De tijdelijke tentoonstelling wordt geopend met een interessant tafelgesprek, waarin Ria Geluk haar keuze van de objecten toelicht en er een persoonlijk verhaal bij vertelt.

Haar verhaal wordt aangevuld met twee andere tafelgasten: haar nichtje Karin Leendertse en rekwisietenverzamelaar Ad Petiet; hij was tevens de eerste voorzitter van het museum. Bijwonen van het tafelgesprek is kosteloos mogelijk door aan te melden via aanmelden@watersnoodmuseum.nl.

Filmvertoning
Op zondag 26 maart wordt als extra onderdeel van De Week van …, de favoriete film van Ria Geluk vertoond. Deze film, ‘On the Beach’ door Stanley Kramer, met acteurs Gregory Peck, Ava Gardner, Fred Astaire en Anthony Perkins, is zorgvuldig uitgekozen als toevoeging aan het verhaal van de tentoonstelling.

De film is een chique doemdagdrama gebaseerd op het gelijknamige boek van Nevil Shute. Ook voor dit programma-onderdeel is deelname gratis. Aanmelden kan via hetzelfde e-mailadres als voor het tafelgesprek.

Het kabinet is gratis te bewonderen in Museumbrasserie ‘Het Vijfde Caisson’, gelegen naast het Watersnoodmuseum.

De week van Ria Geluk: 11 tot en met 26 maart
Tafelgesprek: zaterdag 11 maart, 16:00 – 17:30
Filmvertoning: zondag 26 maart, 16:00
In het Auditorium van Museumbrasserie Het Vijfde Caisson
Weg van de Buitenlandse Pers 3, Ouwerkerk.
Bijwonen van tafelgesprek en/of filmvertoning: aanmelden@watersnoodmuseum.nl