Mei 2023 – Waterstof sleutel duurzame industrie

Groene waterstof wordt steeds belangrijker voor het verduurzamen van industrie en vrachtvervoer. Overal waar heel veel energie nodig is, lijkt waterstof het toverwoord te zijn, zo werd duidelijk tijdens het driedaagse congres World Hydrogen Summit. TU-Delft experimenteert met een waterstofboot én een ultrazuinige waterstofauto. Truckgiganten Volvo en Daimler werken samen aan de ontwikkeling van CO2-neutrale waterstoftrucks.

Elektrische vrachtwagen op waterstof: Hyundai Xcient Fuel Cell, foto: JoachimKohler-HB – CC BY-SA 4.0

Waterstof: overal waar verduurzaamd moet worden, komt het gas ter sprake. Regeringen stellen graag forse subsidies in het vooruitzicht en zowel ondernemers als milieuactivisten bezingen de voordelen van de energiedrager. ‘Dit is de grootste revolutie sinds de vrachtauto paard en wagen verving’, zegt directeur techniek van de Volvo Group Lars Stenqvist over de ontwikkeling van de waterstoftruck.

 Ook in kou
Zo’n waterstoftruck is een elektrische vrachtwagen die zijn energie niet uit (zware) batterijen haalt, maar via een brandstofcel uit waterstof. Veel grote truckfabrikanten werken eraan. Het Koreaanse Hyundai rijdt met tientallen waterstoftrucks proef in Zwitserland, Daimler test in de Alpen en het Zweedse Volvo heeft onder winterse omstandigheden met een veertigtonner door het hoge noorden gereden. Stenqvist: ‘Hij deed het perfect. Een elektrische vrachtwagen met batterijen heeft het in de kou of in de bergen moeilijk, maar met waterstof speelt dat niet.’

 
Studenten van TU-Delft werken aan een waterstofauto die op 1 kilo waterstof meer dan 2056 kilometer – van Noord-Nederland naar Zuid-Spanje – af kan leggen. Het prototype van die Eco-Runner is compleet gestript van alle overbodige luxe. Operations manager van het team Eliane van Boxtel: ‘We hebben de uiterste grenzen opgezocht en zo bizarre efficiëntie behaald. De volgende stap is de ontwikkeling van een auto die de straat op mag, maar nog steeds zo efficiënt mogelijk is.’

De milieubeweging voert ondertussen de druk op bij oliegigant Shell. De energiereus boekte in het eerste kwartaal een winst van bijna 10 miljard dollar. Een deel van de winst wordt volgens Shell-topman Wael Sawan gestoken in hernieuwbare energie, maar het bedrijf blijft ook investeren in nieuwe olie- en gasvelden. Dit tot groot verdriet van de milieubeweging die vindt dat Shell moet stoppen met gebruik van en investeren in fossiele energie. Mark van Baal van milieuclub Follow This: ‘Shell blijft vasthouden aan fossiele energie, maar de wetenschap maakt duidelijk dat de uitstoot van CO2 gehalveerd moet zijn in 2030. Dat doel gaat Shell met de huidige strategie niet halen.’

Ecorunner V in de windtunnel van de TU Delft, foto: Joostdorscheidt - CC BY-SA 4.0

Warme oceaan
Dat alles terwijl de tijd steeds meer gaat dringen. De temperatuur van het wateroppervlak van de oceanen is de laatste jaren fors gestegen. Negentig procent van de extra warmte die wordt veroorzaakt door klimaatverandering komt terecht in de oceaan en zakt daar steeds dieper in ‘Zo warm als nu is de oceaan nog nooit geweest’, zegt oceanograaf Sjoerd Groeskamp van het Koninklijk Nederlands Instituut voor Zee-onderzoek (Nioz).

De opwarming heeft gevolgen voor het ecosysteem. ‘Dieren die kunnen migreren doen dat. Andere dieren en planten sterven of functioneren minder goed.’ Marien ecoloog Oscar Bos van Wageningen Universiteit stelt dat onder meer de kabeljauw – die van koud water houdt – het moeilijk gaat krijgen. Door temperatuurstijging van het oceaanwater sterven koralen af en verder voorspelt Bos de komst van zeehondensoorten die nu in het poolgebied leven maar door het afnemen van het ijs daar op zoek moeten naar een andere habitat.

Uitgehongerde ijsbeer. Veel ijsberen slagen er niet in van hun winterresidentie op Spitsbergen naar hun zomerresidentie op het pakijs van het Noordpoolgebied te komen. Door de opwarming van de Aarde smelt het ijs rond de eilanden eerder in het seizoen dan voorheen. Een gevolg hiervan is dat de ijsberen hun normale prooien niet kunnen bereiken en in plaats daarvan zijn aangewezen op ander voedsel, zoals afval, eieren en kadavers. Vaak leidt dit tot honger en sterfte. Foto: Andreas Weith - CC BY-SA 4.0

Climate Center
Onderzoek naar hoe het anders kan staat centraal bij het nieuwe onderzoeksinstituut Delta Climate Center (DCC)in Vlissingen. Een duurzame klimaatbestendige delta ontwikkelen staat hoog op de agenda. Het Delta Climate Center is een van de kroonjuwelen in het pakket van 650 miljoen euro waarmee het Rijk Zeeland compenseert voor het mislopen van de Marinierskazerne. Voor het DCC is de komende tien jaar 141 miljoen euro beschikbaar.

Op Schouwen-Duiveland stuurt de gemeente energiecoaches op pad. Zij moeten mensen helpen bij het vinden van manieren om te besparen. En het blijft niet bij tips alleen. De mensen die worden bezocht krijgen tot een bedrag van 250 euro en een energiemeter cadeau.

Bronnen: pzc, nos.nl, NRC>Klimaat, nu.nl, rvo.nl

Deel dit bericht