Tweede editie ‘De Week van…’ met dijkgraaf Toine Poppelaars in Watersnoodmuseum

Toine Poppelaars plaatst objecten uit de collectie van het Watersnoodmuseum in een nieuw daglicht

OUWERKERK – Na een succesvolle eerste editie van de pop-uptentoonstelling ‘De week van…’, wordt de volgende editie ingevuld door dijkgraaf Toine Poppelaars van waterschap Scheldestromen. Speciaal voor dit project selecteerde hij objecten uit de collectie van het Watersnoodmuseum om deze in een nieuw daglicht te plaatsen.

De objecten worden tentoongesteld in een vitrinekast in museumbrasserie Het Vijfde Caisson. De nieuwe editie wordt op zaterdag 3 juni 2023 geopend met een tafelgesprek.

Vernieuwende blik
In het project ‘De week van..’ wordt een bijzondere gast in het zonnetje gezet. De gast mag een minipop-uptentoonstelling inrichten met objecten uit de collectie van het Watersnoodmuseum en eigen objecten. De tentoonstelling heeft de vorm van een ouderwets kabinet in een modern jasje. Dit symboliseert de vernieuwende blik op onze collectie. Gedurende dit jaar worden er meerdere gasten uitgenodigd om het kabinet in te richten.

De eerste editie werd in gevuld door medeoprichtster van het Watersnoodmuseum: Ria Geluk. Met haar objecten en tafelgesprek blikte ze terug op de Rampnacht in 1953, ze vertelde de aanleiding van de oprichting van het Watersnoodmuseum en ze keek vooruit naar de toekomst.

Tafelgesprek
Op zaterdag 3 juni om 16:00 uur wordt de volgende editie geopend met een tafelgesprek. Dijkgraaf Poppelaars geeft  dan zelf een toelichting op de door hem uitgekozen objecten en het verhaal erachter. Centraal staan dit keer de waterbouwers. De tentoonstelling laat de ontwikkeling en de verbinding van de waterbouwers van 1953 tot nu zien. Tijdens het tafelgesprek schuift algemeen bestuurder Johan Kloet van het waterschap aan als tafelgast om het verhaal van Poppelaars aan te vullen.

Filmvertoning
Zaterdag 24 juni om 15:00 uur wordt als extra onderdeel een door Toine Poppelaars aangeraden film of documentaire vertoond. Welke dat wordt maakt de dijkgraaf in de loop van juni bekend.

Praktische informatie
Beide activiteiten zijn gratis bij te wonen in museumbrasserie Het Vijfde Caisson. Aanmelden voor het evenement kan via aanmelden@watersnoodmuseum.nl.