Muntenreeks en Euro-biljet 70 jaar Watersnoodramp

OUWERKERK/ALMERE – Het is dit jaar 70 jaar geleden dat de Watersnoodramp in 1953 Zuidwest Nederland trof. Vanwege dat historische feit geeft Het Nederlandsche Muntenhuis uit Almere een Herdenkingsreeks van zes vergulde munten en een bijzonder (gratis) bankbiljet uit. Dit alles werd woensdag 11 januari in het museum gepresenteerd.

Directeur Siemco Louwerse van het Watersnoodmuseum ontving het eerste exemplaar uit handen van Jorn Posthuma van Het Nederlandsche Muntenhuis. “Als Het Nederlandsche Muntenhuis zijn we enorm trots op deze samenwerking met het Watersnoodmuseum. Na 70 jaar wordt het steeds lastiger om de verhalen van 1953 door overlevenden van de ramp te laten vertellen. Dankzij deze herdenkingsreeks en de donaties die we ermee ophalen voor het museum, blijven de belangrijke lessen van toen ook behouden voor de volgende generaties en hun strijd tegen het water”.

Archiefbeeld
De Herdenkingsreeks Watersnoodramp bestaat uit zes munten, voorzien van een exclusieve foto uit het archief van het Watersnoodmuseum. Deel 1 – De rampnacht is vanaf nu verkrijgbaar. De andere vijf munten zijn verdeeld over 2023 te bestellen en dragen de titels: De tweede vloed; Radioamateurs (noodradio); Hulpverlening; De Oranjes en de ramp en Sluiting van het laatste dijkgat.

Een deel van de opbrengst komt ten goede aan het Watersnoodmuseum. Directeur Louwerse ontving het eerste exemplaar van het speciale Euro-herdenkingsbiljet, wat tijdelijk gratis is aan te vragen bij het muntenhuis. ”Een bijzonder moment weer, voor het Watersnoodmuseum, deze themaserie munten en een Herdenkingsbiljet. De strijd tegen het water is immers nog altijd even actueel en urgent als in 1953. Zelfs 70 jaar na dato”.

Meer informatie over de muntenreeks is te vinden op muntenhuis.nl

De eerste uitgave: De rampnacht (Bron: Het Nederlandsche Muntenhuis)
Directeur Siemco Louwerse van het Watersnoodmuseum ontving het eerste Euro-Herdenkingsbiljet uit handen van Jorn Posthuma van Het Nederlandsch Muntenhuis