Kunstenaars gekozen voor expositie ‘Nooit meer een Ramp als ’53’

OUWERKERK – De oproep van het Watersnoodmuseum aan kunstenaars om ideeën te sturen voor een tentoonstelling in herdenkingsjaar 2023, heeft 141 aanmeldingen opgeleverd. De tentoonstelling met de titel ‘Nooit meer een Ramp ‘53’ moet bijdragen aan bewustwording rond klimaatverandering en zeespiegelstijging. Uit de 141 inzendingen zijn er zes geselecteerd.

In 2023 staat het Watersnoodmuseum stil bij de Watersnoodramp die 70 jaar geleden plaats vond. Tegelijkertijd wordt er ook 70 jaar vooruit gekeken en nagedacht over onze toekomst met het water. Met de huidige staat van het klimaat en de waterproblematiek blijven de verhalen van het Watersnoodmuseum nog altijd relevant.

Verbeelding
Kunst spreekt tot de verbeelding. Met 141 inzendingen blijkt dat ook te gelden voor het thema ‘Nooit meer een Ramp als ‘53’. De kunstsector liet zich van uiteenlopende creatieve kanten zien. De vierkoppige jury bestaande uit Jeroen Chabot (directeur van de Willem de Kooning Academie), Willemijn Simon van Leeuwen (directeur van GeoFort), Kiki Boreel (Klimaatambassadeur van de Toekomst) en Siemco Louwerse (directeur van het Watersnoodmuseum) heeft vervolgens met groot enthousiasme alle inzendingen zorgvuldig doorgenomen en beoordeeld.

Siemco Louwerse, directeur Watersnoodmuseum, hierover: ‘We waren als jury blij verrast door het grote aantal inzendingen van hoge kwaliteit. Je merkt, de gekozen thema’s leven enorm. Het verbeeld op een andere manier die ons aan het denken zet’.

Na uitvoerig overleg zijn er zes inzendingen van zeven kunstenaars uitgekozen die aan de gestelde eisen voldoen en waarvan de werken elkaar tevens aanvullen op de te houden tentoonstelling; in zowel de vorm als de invalshoek van het onderwerp.

De selectie
De geselecteerde inzendingen zijn afkomstig van:

Ton Lamper (beeldend kunstenaar uit Goes) met zijn panoramaschilderij De Vloed, een werk waarin de impact van de ramp, de strijd tegen het water, menselijk ingrijpen in de natuur en de zorg voor de toekomst liggen besloten èn waarmee mensen bewust wordt gemaakt dat grotere inzet nodig is.

Anne Nobels (fotografe/videokunstenaar uit Koewacht) met haar animatie ‘Luctor et ..’ waarin de menselijke kwetsbaarheid in het ongrijpbare fenomeen zeespiegelstijging zichtbaar wordt gemaakt.

Walter van der Velden & Aart Kuipers (installatiekunstenaars uit Den Bosch) met hun installatie ‘Next Flight’, waarmee de bezoeker wordt geconfronteerd met het fenomeen ‘klimaatvluchteling’.

Hans Wilschut (fotograaf uit Rotterdam) met een fotoserie ‘Atlantis of Galicia’ die zichtbaar maakt hoe eerder verdronken landschappen door droogte weer zichtbaar worden.

Mark IJzerman (installatiekunstenaar uit Amsterdam) geeft de bezoeker met zijn interactieve installatie ‘Dijkdialogen’  een kans om vragen te stellen aan de dijk over het verleden en de toekomst.
en
Victorine Pasman (performanceartiest uit Zaandam); zij opent de tentoonstelling met een performance over het vinden van nieuwe manieren om als hybride soort zowel het onderwaterleven als het droge landleven aan te kunnen.

Deze makers gaan de komende tijd aan de slag met traditionele en moderne technieken om zo een interessante benadering van het onderwerp weer te geven. Op 2 juni 2023 wordt de tentoonstelling geopend en zijn de eindresultaten te zien in het Watersnoodmuseum.

Het juryberaad – Jeroen Chabot (links), Siemco Louwerse (midden), Willemijn Simon van Leeuwen (rechts). Het vierde jurylid Kiki Boreel nam deel middels een videobel verbinding.