Symposium ‘Menselijk gedrag bij watersnoodrampen’ – 1 februari 2024

Donderdag 1 februari 2024 organiseert het Watersnoodmuseum, na afloop van de herdenking bij het Watersnoodmonument, het symposium ‘Menselijk gedrag bij watersnoodrampen’. Dit vindt plaats in het auditorium van museumbrasserie Het Vijfde Caisson, onderdeel van het Watersnoodmuseum. Het doel van het symposium is het samenbrengen van mensen van verschillende generaties en achtergronden om een gesprek te voeren over ons gedrag en ons handelen in de aanloop naar een ramp. Vooraf aanmelden voor het symposium is gewenst. Dit kan via het aanmeldformulier.

Hoe gedragen mensen zich bij een ramp? Tijdens de Rampnacht van ’53 werden mensen overvallen door een combinatie van springvloed, storm en zwakke dijken. Hoewel enkelen, zoals Johan van Veen, ruim van tevoren gewaarschuwd hadden voor een mogelijke ramp en zelfs al een oplossing hadden voorbereid, leek het merendeel van de bestuurders en politici in die Rampnacht letterlijk en figuurlijk afwezig. De bevolking voelde zich veilig en zag geen dringende reden om onmiddellijk in actie te komen, met desastreuze gevolgen.

Anno 2024 zijn er vergelijkbare omstandigheden, waarbij een dreigend gevaar van klimaatverandering en stijgende zeespiegels leidt tot concrete rampen en overstromingen, zoals we hebben gezien in Limburg in 2021 en in Libië in 2023. Opnieuw luiden sommigen, vooral jonge mensen en onderzoekers, de noodklok. Dat leidt bij een deel van de bevolking tot actie, terwijl anderen zich gedragen als een konijn dat hulpeloos staart in de koplampen van een auto en weer anderen denken dat het allemaal wel mee zal vallen.

Hoe reageren we als mensen op het vooruitzicht van een watersnoodramp? Welke gevoelens roept dit vooruitzicht bij ons op en hoe beïnvloedt het onze gedachten, emoties en gedrag? En, hoe kunnen we, als we de gevaren onderkennen, als maatschappij in actie komen? Aan de hand van presentaties en een paneldiscussie gaan we hierover met elkaar in gesprek.

Moderator/dagvoorzitter: Esmee Sijnesael

Sprekers:

• Xem van de Looff, vertelt over de ervaringen van haar grootvader Leen van de Looff (café-eigenaar van De Graaf van Buren in Kortgene)
  • Teun Terpstra, Lector Resilient Delta’s – die ons handelen rondom watersnoodrampen in perspectief plaatst
  • gedicht / voordracht – Jan Willem Anker – Auteur Boze Zomer
  • Videoboodschap Deltacommissaris – Co Verdaas
  • Videoboodschap met perspectief vanuit Caraibisch NL door een van de Kunstenaars Residentie Watersnoodmuseum
  • Dion Huidekooper– Voorzitter Jonge Klimaatbeweging – over zorgen op lange termijn en hoe je daarbij voelt (emoties), hoe je kunt handelen en wat jongeren hoop geeft.

Panel:

• Erik van Merriënboer, voorzitter Veiligheidsregio Zeeland en burgemeester van Terneuzen
  • Dion Huidekooper, voorzitter Jonge Klimaatbeweging
  • Merel Groot, projectleider challenge 2050: Zeeuwse Milieufederatie (ZMF) en