Lancering residentie Watersnoodmuseum, woensdag 10 januari 2024

Ouwerkerk – woensdag 10 januari 2024 zal de Residentie Watersnoodmuseum officieel worden gelanceerd. Kunstenaars Willem de Haan en Bart Schalekamp zullen hun werk van de afgelopen periode presenteren. Verder zal componist en musicus Merlijn Twaalfhoven een korte lezing geven over hoe kunst en wetenschap elkaar kunnen versterken en maken we kennis met de twee kunstenaars van komend kwartaal: Maartje Korstanje en Suzette Bousema.

[Aanmelden]

Residentieplek

Gedurende een periode van een jaar, gaan tien kunstenaars afwisselend aan het werk in een speciaal atelier in het Watersnoodmuseum. De Watersnoodramp van 1953 en de huidige zeespiegelstijging moeten de kunstenaars inspireren. Het Mondriaan Fonds maakt deze eenjarige pilot mogelijk. Gino Anthonisse selecteert als curator namens het Watersnoodmuseum de kunstenaars.

Kunstenaars

Willem de Haan (1996) uit Rotterdam en Bart Schalekamp (1995) uit Utrecht zijn de kunstenaars die vanaf 1 oktober 2023 zijn gestart. Conceptueel kunstenaar De Haan kijkt naar hoe wij onze omgeving moeten aanpassen aan de gevolgen van een stijgende zeespiegel. Schalekamp heeft een design achtergrond en een fascinatie voor natuurkundige processen. Hij is geïnspireerd door de tegenstellingen in onze omgang met water. Vanaf januari zullen Maartje Korstanje en Suzette Bousema van start gaan in de residentie.

Wetenschap

De kunstenaars staan tijdens de residentie in contact met het publiek én met wetenschappers. Zo worden de kunstenaars aan een wetenschapper gekoppeld die aansluit bij hun interesse binnen het thema water, klimaat en zeespiegelstijging. Tijdens de lancering zullen daarom onder andere kunstenaar Suzette Bousema en wetenschapper Claudia Wieners met elkaar in gesprek gaan over Geo-engineering.

De tekst loopt verder onder de afbeelding.

Merlijn Twaalfhoven tijdens het project Bethlehem/Ramallah – Carried by the Wind

Lezing Merlijn Twaalfhoven

De wetenschap waarschuwt al jaren voor een veranderend klimaat met grote onzekerheden als extreem weer en een stijgende zeespiegel tot gevolg. Toch krijgt dit niet altijd de aandacht die het verdient. Componist en musicus Merlijn Twaalfhoven heeft door zijn wereldwijde muzikale projecten veel ervaring opgedaan in het omgaan met onzekerheden. Tijdens zijn lezing vertelt hij wat we van kunstenaars kunnen leren in het omgaan met onzekerheid en laat hij zien hoe kunst en wetenschap elkaar kunnen versterken.

14:30-15:00 uur: Ontvangst met koffie, thee en Zeeuwse bolus
15:00 uur: Programma

• Welkomstwoord door Siemco Louwerse, directeur Watersnoodmuseum
  • Vooruitblik op residentiejaar, door Gino Anthonisse
  • Lezing door componist en musicus Merlijn Twaalfhoven
  • Suzette Bousema in gesprek met Claudia Wieners
  • Werkpresentatie Willem de Haan
  • Werkpresentatie Bart Schalekamp
  • Officiële opening residentie

16:15 – 18:00 uur: Borrel
18:00 uur: Einde programma

Aanmelden

U bent van harte welkom om de opening op woensdag 10 januari bij te wonen. Gelieve uw aanwezigheid te bevestigen via onderstaande knop.

[Aanmelden]

Locatie

Het programma vindt plaats in de groepsruimte in de eerste caisson van het Watersnoodmuseum. Adres: Weg van de Buitenlandse Pers 5, 4305 RJ Ouwerkerk.

Willem de Haan aan het werk in de residentieruimte van het Watersnoodmuseum