Watersnoodmuseum doet oproep aan kunstenaars voor werk over watersnood versus corona-crisis

OUWERKERK – Het Watersnoodmuseum in Ouwerkerk zoekt culturele makers om kunst te maken waarbij een link wordt gelegd tussen de corona-crisis en de Watersnoodramp van 1953. De zoektocht start zaterdag 27 februari en sluit maandag 5 april. De ingediende voorstellen worden door een professionele jury beoordeeld. Het plan is het eindresultaat met de titel ‘Ik worstel en kom boven’ zaterdag 19 juni te onthullen.

De Watersnoodramp van 1953 had destijds ook invloed op de Nederlandse kunstwereld. Zo was “de ramp” de start van de Nederlandse documentairefotografie. Ook heeft het tal van Nederlandse schrijvers, muzikanten en dichters geïnspireerd. Direct na de ramp in 1953 werden onder de titel “Kunstenaars op de bres” een serie tentoonstellingen en een veiling georganiseerd door kunstenaars om geld in te zamelen voor slachtoffers van de ramp. Er zijn anno nu overeenkomsten te vinden tussen de watersnoodramp in 1953 en de coronacrisis. Zoals de rol van de overheid, de onrust en angst, het sociaal isolement, de emoties die gepaard gaan met zorgen en verdriet om geliefden.

‘Ik worstel en kom boven’
Voor deze zogeheten ‘open call’ zoekt het Watersnoodmuseum input vanuit verschillende disciplines zoals beeldhouwkunst, schilderkunst, installatiekunst, videokunst, fotografie, nieuwe media, live performance en meer. De titel van de expositie die hier uiteindelijk uit voortkomt is de wapenspreuk van Zeeland “ik worstel en kom boven”, welke natuurlijk ook buiten Zeeland van toepassing is. De titel staat in dit geval symbool voor het doorstaan van een moeilijke situatie zoals de watersnoodramp of de corona-crisis. Van 27 februari tot 5 april 2021 kunnen in Nederland wonende en werkende kunstenaars hun plannen indienen. De kunstenaar kan zijn of haar eigen invalshoek bepalen voor het onderwerp.

Uiteindelijk wordt het voorstel van vier kunstenaars door een professionele jury bestaande uit Roos Gortzak (directrice Vleeshal, Middelburg), Hicham Khalidi (directeur Jan van Eyck Academie, Maastricht) en Siemco Louwerse (directeur Watersnoodmuseum, Ouwerkerk) geselecteerd. Het kan gaan om bestaand werk, (voor de opdracht) aangepast werk en nieuw werk, Op zaterdag 17 april worden de winnaars bekend gemaakt via de website van het Watersnoodmuseum. Meer informatie over de ‘open call’ vind je hier.

Watersnoodmuseum
Het Watersnoodmuseum in Ouwerkerk, Zeeland heeft de status van Nationaal Kennis- en Herinneringscentrum Watersnood 1953. Het museum verzamelt verhalen over de watersnoodramp van 1953 die grote delen van Zeeland, Zuid-Holland en het westen van Noord-Brabant trof. Het geeft daarmee de 1836 slachtoffers, overlevenden, nabestaanden en anders betrokkenen een stem. Het museum is gevestigd in vier Phoenixcaissons die zijn gebruikt voor het sluiten van het laatste dijkgat ontstaan tijdens de ramp van 1953. Jaarlijks trekt het rond de 100.000 bezoekers uit binnen- en buitenland en is daarmee het best bezochte museum van Zeeland.

Voorbeelden van kunst geïnspireerd op de Watersnoodramp van ’53

Foto: Lidewij C J. - CC BY-SA 3.0

Watersnnoodmonument Kruiningen
Beeldhouwer: Jan Wolkers.
Foto: C. J. Lideweij
Onthulling: 1 februari 1957

Het monument bestaat uit een bronzen beeld van een vrouwenfiguur ten voeten uit. Ze draagt een in een deken of haar mantel gewikkeld kind, waarvan het handje zichtbaar is. Het beeld staat op een rechthoekige, granieten sokkel met aan de voorzijde dichtregels van Adriaan Roland Holst:

HOORT GIJ DE ZEE
ACHTER MIJN HART?
DAN ZAL IK HEEN ZIJN,
EN GIJ ZULT MET DE ZEE
ALLEEN ZIJN.
DE GOLVEN ZULLEN
BREKEN IN UW HART.

Een voorbeeld van documentairefotografrie.

Titel: Het jongetje Iek met zijn broer en zus onder de deken bij zijn moeder op schoot in de DUKW, Stavenisse (1953),

Foto: © Ed van Wijk/Nederlands Fotomuseum

Marc Chagall (1887-1985), Frans kunstschilder van Joods-Wit-Rissische afkomst was één van de eerste kunstenaars die werk stuurde naar Nederland.
Titel: Figuur met bouquet en vogel
Collectie Het Stedelijk Museum Amsterdam

© Marc Chagall, c/o Pictoright Amsterdam/Chagall ®, Chagall is a registered trademark, owned by Comité Marc Chagall/Stedelijk Museum Amsterdam