Watersnoodmuseum ontvangt schilderijen Jan Korthals

OUWERKERK – Het Watersnoodmuseum mocht op zaterdag 13 mei een unieke schenking in ontvangst nemen van Jan en Doesjka Korthals, nabestaanden van de bekende schilder Jan Korthals. Deze Amsterdamse schilder maakte in februari 1953 twee schilderijen over de Watersnoodramp.

Directeur Siemco Louwerse nam de werken in ontvangst. “Het is uniek dat we twee schilderijen van kunstenaar Jan Korthals – die vlak na de Watersnoodramp gemaakt zijn – aan de collectie  kunnen toevoegen”, aldus Louwerse.

Amsterdams kunstschilder
Jan Korthals (1916 – 1972) was een Amsterdams kunstschilder die in de impressionistische stijl werkte. Hij volgde zijn opleiding aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam en aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Antwerpen. De nabestaanden van Korthals hebben de kunstwerken altijd in hun bezit gehad. Het museum is de familie ontzettend dankbaar voor deze schenking.

Het Watersnoodmuseum krijgt vanuit haar rol als Nationaal Kennis- en Herinneringscentrum Watersnood 1953 geregeld schenkingen aangeboden. Iets wat zeer gewaardeerd wordt. Het toont aan dat het museum door veel mensen wordt gezien als een goede bestemming voor persoonlijke voorwerpen met een verhaal over de watersnood.