Benjamin (16) maakt indruk met verhaal over Rosa

OUWERKERK – Benjamin Van Bunderen Robberechts (16) uit België heeft grote indruk gemaakt met zijn verhaal over het verlies van zijn vriendin Rosa door de overstromingen in België in 2021. Hij was te gast op het symposium georganiseerd door het Watersnoodmuseum op 1 februari 2023. Ook deed hij zijn verhaal tijdens de Jongerendag op 3 februari in het museum, waar ruim 200 leerlingen van het voortgezet onderwijs geboeid naar zijn verhaal luisterden.

Sinds de dood van Rosa heeft Benjamin er zijn missie van gemaakt om de wereld op te roepen iets te doen aan de klimaatverandering. Zo zei hij tijdens het symposium op 1 februari: ‘We zijn hier om een afschuwelijke ramp te gedenken die zeventig jaar geleden heeft plaatsgevonden. Ik wil dat jullie allemaal beseffen dat als we nu geen drastische maatregelen nemen, we nog veel meer van dit soort herdenkingen nodig zullen hebben. We zijn allemaal verantwoordelijk voor het monster dat Rosa en talloze andere mensen over de hele wereld heeft gedood’.  Bekijk een fragment uit zijn lezing tijdens het Symposium op 1 februari 2023.