Hans Geldof ontvangt erepenning Watersnoodmuseum

Hans Geldof, forensisch onderzoeker bij Politie Zeeland-West-Brabant, heeft tijdens het Symposium, georganiseerd door het Watersnoodmuseum op 1 februari 2023, de erepenning van het Watersnoodmuseum uitgereikt gekregen. Voorzitter Karla Peijs van het Watersnoodmuseum reikte de erepenning uit aan Geldof voor zijn jarenlange inzet om de vermisten van de Watersnoodramp van 1953 middels DNA-verwantschapsonderzoek een naam te geven.

Geldof gaat per 1 april 2023 met pensioen, maar blijft nauw betrokken bij het onderzoek omdat er nog steeds ruim 100 vermisten en naamloze graven zijn.  Sinds de hernieuwde aandacht voor het onderzoek, nu het dit jaar 70 jaar is geleden dat de Watersnoodramp plaatsvond, heeft Geldof al bijna 30 nieuwe aanmeldingen gekregen van nabestaanden van ‘vermisten’ voor zijn onderzoek. Nieuwe onderzoekstechnieken sterken hem in de verwachting dat hiermee nog meer matches gemaakt kunnen worden.

De erepenning van het Watersnoodmuseum werd slechts tweemaal eerder uitgereikt en is een erkenning voor Geldofs ‘inzet en betrokkenheid’.

Zaterdag 4 februari geeft Geldof tijdens de Open Dag van het Watersnoodmuseum nog een lezing over zijn DNA-verwantschapsonderzoek. Deze lezing start om 15.00 uur in het auditorium van Het Vijfde Caisson, gelegen naast het Watersnoodmuseum. De lezing is vrij toegankelijk.