Muziek, voordrachten en toekomstperspectieven tijdens bijeenkomst Literair café ‘De Geestgronden’

Tweede bijeenkomst van Literair café ‘De Geestgronden’ in 2023

21 oktober 2023 14:00 – 17:00 Vijfde Caisson Watersnoodmuseum, Weg van de Buitenlandse Pers 5 4305 RJ Ouwerkerk

Nu aanmelden

Cathrien Berghout gaat in gesprek met de bioloog en klimaatdichter Pieter Van de Walle en introduceert de Vlaamse Klimaatdichters met hun voorstelling:

De haas, de roggelelie en de worm

Dichters Maud Vanhauwaert, Moya De Feyter en Saskia Stehouwer schrijven en performen nieuw werk. Dichter-bioloog Pieter Van de Walle loodst het publiek door de wetenschap en opnieuw lopen de tekeningen en animaties van Babette Wagenvoort als een verbindende rode draad door de voorstelling. Tot slot duikt muzikant Ewout Lehoucq in zijn repertoire, op zoek naar zijn meest grondse muziek. Deze melange van poëzie, beeld, muziek en wetenschap werpt een creatieve blik op én onder de grond.

Challenge 2050

Tijdens dit café krijgen jongeren die meedoen aan de ‘Challenge 2050‘ van de Zeeuwse Milieufederatie het podium om hun gedroomde toekomstvisie (en de weg er naartoe) te presenteren en de dialoog aan te gaan met de klimaatdichter en beeldend kunstenaar Cathrien Berghout.

Bundelpresentatie Recht van Overpad

Uitgever Elte Rauch van Uitgeverij Het Moet overhandigt het eerste exemplaar van de bundel Recht van Overpad aan Jacqueline van Burg, Wethouder Kunst en Cultuur Schouwen-Duiveland (zie de omslag voor eerste indruk).

Dorstlesser Rijn

De middag begint met een door De Baaierd gesponsorde uitvoering van een ‘miniproductie’: het gedicht Dorstlesser Rijn op muziek gezet en op de piano uitgevoerd door de jonge virtuoos Jasper de Bock.

Nu aanmelden

Programma:

14:00 – 14:05 Welkom door Watersnoodmuseum

14:05 – 14:10 Introductie componist Jasper de Bock en de samenwerking rond de miniproductie Dorstlesser Rijn (gedichten van Cathrien Berghout)
14:00 – 14:20 Uitvoering Dorstlesser Rijn

14:20 – 14:30 Vragen uit het publiek

14:30 – 14:40 Presentatie bundel Recht van overpad. Uitgever Elte Rauch van Uitgeverij Het Moet overhandigt het eerste exemplaar van de bundel Recht van Overpad‘ aan Jacqueline van Burg, Wethouder Kunst en Cultuur Schouwen-Duiveland

14:40 – 14:50 Feestelijk drankje

14:50 – 14:55 ‘Challenge 2050‘, toelichting Merel Groot en Ran Muralt Kok, projectleiders Zeeuwse Milieufederatie
14:55 – 15:35 Presentaties door deelnemers ‘Challenge 2050’ door jongeren Zeeuwse Milieufederatie

15:35 – 15:45 Vragen uit het publiek

15:45 – 16:00 Gesprekje met biochemicus en dichter Pieter Van de Walle vooraf aan de voorstelling.
16:00 – 17:00 Voorstelling De haas, de roggelelie en de worm door de Gentse klimaatdichters

17:00 18:00 Borrel